Organizați zone cu specific industrial, spuneți stop birocrației și promovați România în fața industriașilor europeni drept ” China la ușa dumneavoastră ”
Partea a 2-a a articolului
Propuneri low cost pentru a ajuta economia României să iasă din criză:
4. Scumpirea yuanului. Marea oportunitate a României să devină „China Europei”
(pentru a citi prima parte, apăsați aici)
Organizați zone cu specific industrial, spuneți stop birocrației și promovați România în fața industriașilor Europeni drept ” China la ușa dumneavoastră ”
Eu consider acest moment oportun pentru ca România să se repoziţioneze pe harta mondială a investiţiilor. Pentru că acum, mii de companii vor începe să se gândească să părăsescă China (în următorii ani), trebuie să ne organizăm şi să le prezentăm posibile soluţi:
1. Ar trebui să se decidă ce fel de investiții ne interesează şi unde anume s-ar putea realiza. Nu mă refer doar la investiţii majore, dar la orice investiţie de peste 3 milioane de Euro, probabil existenţa acestora ar fi mai vitală decăt prezenţa a doar trei-patru giganţi.
2. Ar trebui să se aleagă zone care trebuie/pot fi dezvoltate în sectorul industriei.
3. Tot proiectul, inclusiv demontarea birocraţiei ar trebui să fie „ambalat” în mod corespunzător şi promovat în Europa, informând investitorii despre ” mediul de investiții prietenos ” din România.
Măsuri propuse
1. Nu este nevoie să se reducă absolut nici o taxă în scopul atragerii investitorilor. Ceea ce trebuie să înteleagă politicienii este faptul că investitorii străini nu merg doar acolo unde taxele sunt mai mici, dar preferă să meargă acolo unde „tot pachetul” este satisfăcător. Mediul de afaceri, birocraţia, forţa de muncă adecvată şi alți factori sunt la fel sau chiar mai importanți decât nivelul de impozitare.
2. O companie, de exemplu o multinaționala, de consultanță sau orice altă companie locală serioasă poate realiza cu uşurinţă un studiu de caz al ţării şi poate evalua potenţialul acesteia, propunând locurile unde și ce se poate dezvolta. Dacă un astfel de studiu există deja, este și mai bine, putem să-l folosim.
3. Astfel, fiecare investitor va şti în mod automat că „dacă vrea să investească în una sau alta poate să facă acest lucru în regiunea cu tare, orașul acesta sau acela”.
4. În fiecare oraş care va a găzdui o astfel de dezvoltare, statul ar trebui să aleagă o zonă în care dezvoltarea industrială este binevenită.
5. Această zonă poate fi una care aparţine statului, dar de preferat ar fi să se acorde posibilitatea marilor dezvoltatori internationali de a crea zone industriale private, cu aprobarea și ajutorul statului.
6. Aceste zone vor găzdui astfel de investiţii. Municipalitatea nu va permite investitorilor să dezvolte acelaşi tip de investiţii în altă parte, în scopul de a crea în final, „parcuri industriale” în toată ţară. Acestea nu vor fi disponibile doar investitorilor straini, dar desigur vor fi disponibile si pentru investitorii locali.
7. Mai multe rezultate sunt aşteptate în domeniul fondurilor europene. Deblocarea banilor pentru investiţii şi pentru formarea profesională a forţei de muncă va stimula economia şi va face ca investiţiile să pară mult „mai atractive”.
8. Dar ce se întâmplă cu companiile care nu obține fonduri suficiente? Soluţia este simplă şi este implementată și în alte ţări: Se pot deduce costurile investiţiei, până la un nivel firește, din profiturile companiei. În felul acesta proprietarul va şti că fie compania obține sau nu fondurile, el va putea să-și primească banii înapoi din profitul acesteia. (Deci, fie se primesc banii direct de la fond sau se primesc înapoi ca parte din profiturile companiei, aşa cum se întâmplă în alte țări).
9. Ar trebui să fie înființat un birou special unde să te „oprești doar o singură dată” pentru toate ivestiţiile de peste 3 milioane de Euro. Acest birou ar trebui să evalueze fiecare proiect în maxim 2 luni să dea un răspuns şi să rezolve toate problemele cu birocraţia locală, indiferent de locul unde investiţia va fi plasată. În Turcia o aprobare pentru un hotel nou durează in jur de 30 – 45 de zile. De ce aici am avea nevoie de mai mult timp?
10. Întreaga abordare de promovare a potenţialului ţării ar trebui să fie reorganizată, așa cum face Grecia, acum. În 60 – 70% dintre cazuri, persoanele responsabile de promovarea țării călătoresc în străinătate doar pentru … „o vacanță”, nu luptă pentru ai convinge pe investitori să vină în ţară lor, nu au nici un plan sau măcar căteva argumente solide. Avem de nevoie de o abordare profesională de un feedback precis de la investitor şi capacitatea de a-l asista in rezolvarea tuturor problemelor.
11. Acestă nouă abordare profesională ar trebui să fie combinată cu o colaborare strânsă cu toate camerele de comerţ bilaterale, organizănd evenimente de promovare în ţară lor natală, promovând România drept o gazdă importantă a investițiilor majore, drept un centru de afaceri.
12. Ar trebui să fie vizate în special toate companiile pentru care piețele vest-europene sunt prioritare. Acestea au tot interesul în a avea centrele de producţie destul de aproape, menţinându-și costurile reduse și având o flexibilitate maximă.
Rezultate
- România va reveni pe harta europeană a investiţiilor cu un potenţial puternic de a atrage încă o dată investitori majori.
- Acest proiect necesită timp, dar dacă nu vom începe acum, nu vom beneficia de pe urma acestui proiect în următorii ani ( 1 – 2 )
- Mii de investitori vor avea „liber” în investi rapid în domeniul de activitate dorit. Astăzi aceștia sunt blocați din cauza banilor, europeni sau de la vreun minister, bani care se lasă așteptați fie sunt blocați din cauza mai multor restricţii și a întârzierilor de autorizaţii.
- Statul va avea cel mai mult de căștigat de pe urma impozitelor pe venit, impozitelor pentru asigurarile sociale, TVA-ul plătit pentru materialele cumpărate, etc
- Se va crea o nouă bogăție într-un mod natural care va fi răspăndită printre mii de oameni. Vor fi create mii de locuri noi de muncă, venituri mai mari pentru un număr nelimitat de profesionişti. Exact asta s-a întâmplat și în trecut, atunci când mii de investitori străini a contribuit semnificativ la îmbunătăţirea vieţii a milioanelor de români.
- România va fi pregătită să beneficieze de pe urma acestui ” val de investiții în timpul crizei economice mondiale”. „Aproape de piaţa dumneavostră, dar la un preț foarte competitiv” ar putea fi un slogan pentru România și astfel ea va putea să intre în „jocul” noilor investiţii, pregătindu-se pentru acesta în 2010 – 2011.
- Liderii G20 au decis că va urma o perioadă mai lungă de ” măsuri de austeritate” pentru reducerea deficitului la jumătate în următorii trei ani. Este o şansă foarte bună pentru România să ofere investitorilor o varietate de soluţii, evitând probleme şi oferindu-le clienţilor săi produse de bună calitate, nu foarte scumpe, produse la doar câteva ore distanță de aceștia.
Haideți să schimbăm şi să îmbunătăţim această ţară odată pentru totdeauna. Este mai uşor decât vă aşteptaţi, dacă intr-adevăr vrem.