Octombrie 2011: Care sunt cele 4 categorii de investitori străini pentru România după 3 ani de criză?
Târgul imobiliar EXPO REAL s-a terminat, dar lecțiile, trendurile și rezultatele acestui eveniment vor defini direcția pieței până la sfârșitul anului și în primul trimestru din 2012. Apoi vom aștepta târgul MIPIM pentru a vedea la ce ne putem aștepta în următorul an. Dar, pentru moment, să ne concentrăm pe EXPO REAL.
Am vorbit cu zeci de oameni prezenți la eveniment, chiar și cu cei ce nu erau înregistrați în catalogul oficial și au apărut doar în timpul evenimentului. Este clar că România nu este o prioritate pentru investitorii europeni. În plus absența României printr-o echipă organizată cu un număr de standuri, autorități etc. nu ajută la îmbunătățirea percepției.
Patru categorii de investitori străini pentru România
Totuși există mulți oameni interesați de România. Cine sunt? Prefer să-i prezint în 4 categorii deoarece abordarea și interesele acestora sunt diferite.
Investitori deja activi în România
1. Investitori care au suportat pierderi foarte mari și caută o cale de ieșire
Au intrat pe piață în ultimii ani din-naintea crizei, probabil în 2007 și 2008. De atunci investițiile lor au scăzut în valoare, banca îi presează și, probabil, consultantul lor nu își asumă nici o responsabilitate.
Ce caută acum? Orice soluție decentă care le-ar putea rezolva problema chiar dacă înseamnă să vândă cu pierderi foarte mari. O mică parte acceptă ideea unei re-investiții în proprietatea lor, pentru valoare adăugată.
Care este impactul opinei lor? Negativ pentru țară (nu că ar fi foarte multe persoane cărora să le pase de asta …)
Care este impactul tranzacțiilor pe care ar putea să le încheie? Poate fi considerată drept vânzarea unei poprietăți la preț de „distressed asset”. Aceste vânzări sunt, totuși, necesare pentru ca piața să-și definească punctul minim.
2. Investitorii care au investiti în trecut și sunt deschiși la o nouă încercare
Există multe companii sau investitori privați care au intrat pe piața românească între anii 2000-2006 și au finalizat tranzacții la prețuri atractive. Chiar și în 2007 sau 2008, mai erau, totuși, câteva proiecte bune, care astăzi au proprietari mulțumiți.
Ce caută acum? După o lungă perioadă de tăcere, sunt mult mai activi decât în trecut. Își cunosc prioritățile foarte bine; au conexiuni și o abordare corectă a pieței, astfel că vor investi din nou când va apărea o oportunitate.
Care este impactul opiniei lor? Pozitiv. Înțeleg problemele și greșelile acestei piețe, dar își continuă activitatea, fiind optimiști dar atenți. Sunt factori de stabilitate pentru piață.
Care este impactul tranzacțiilor pe care ar putea să le încheie? Ei sunt cei pe care ceilalți îi analizează înainte de a lua o decizie. Dacă jucătorii cheie de pe piață sunt inactivi, noi veniții prespun că există motive și de aceea sistează orice mișcare.
Investitori interesați de intrarea pe piața românească
3. Investitorii care se pregătesc să investească
Numărul nu este impresionant, spre diferență de trecut. Dar există. Mulți dintre ei au birouri în România sau colaborează cu consultanți locali de o perioadă destul de lungă de timp. Au identificat elementele de bază și au o relație bună cu băncile, ceea ce înseamnă o potentială finanțare, dacă este cazul.
Ce caută acum? Au studiat piața cu atenție și au ales segmentul în care vor să investească. Cer oferte bune dar prețul nu este singurul factor de decizie.
Care este impactul opiniei lor? Fie și numai prezența lor în România este un „vot de încredere” în potențialul țării. Sunt gata să intre pe piață ceea ce înseamnă un nou „flux de capital”. Dau valoare profilului investițional al României.
Care este impactul tranzacțiilor pe care ar putea să le încheie? Mai mare decât cel al oricărei alte categorii deoarece un nou jucător înseamnă foarte mult, devine subiect de discuție și atrage atenția. Lucruri de care are nevoie orice țară.
4. Investitori ce „se gândesc să investească”
După câțiva ani de „secetă”, avem mulți investitori care se gândesc să investească în România. Nu sunt siguri sau prgătiți să facă asta, dar analizează țara, avantajele și dezavantajele acesteia. Încearcă să identifice oamenii potriviți cu care să discute, locațiile potrivite și detalii vitale ce pot determina succesul unei potențiale investiții. Ce caută acum? Unii dintre ei sunt „deschiși la dialog” și analizează diferite segmente. Alții au încredere în expertiza lor și se concentrează pe un singur segment. Nu caută să cumpere ceva, vor doar să afle ce înseamnă fiecare ofertă de fapt.
Care este impactul opiniei lor? Mulți dintre ei nu sunt 100% deciși, astfel că oamenii din jur le pot vedea argumentația cu privire la decizia de a investi sau nu, in timp ce aceasta se formează. Pot influența un număr mare de persoane și întrebările lor circulă mai repede decât răspunsurile pe care le primesc.
Care este impactul tranzacțiilor pe care ar putea să le încheie? Majoritatea nu vor încheia nici o tranzacție înainte să fie gata pentru această mișcare. Totuți există proiecte în care investitorii aleg să meargă mai departe, profitând de o oportunitate. În această situație impactul este unul pozitiv însă doar dacă piața consideră această mișcare ca fiind una inteligenă și nu „spontană”.
Care este opinia voastră? Știți și alte categorii de investitori interesați de România în această perioadă?
Luni:
Steve Jobs și profesioniștii din imobiliare. Îl respectăm, dar îi urmăm principiile?