Startup sau o nouă companie – ”Un instrument bun la toate”: Ultima minciună despre marketing, promovată drept adevăr.

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

Lumea de azi este de 1.000 de ori mai complicată decât mediul destul de complicat în care au trăit părinții noștri. Dacă decizi să intri în afaceri, indiferent dacă vei crea o nouă firmă sau un startup, marketingul va rămâne mereu o prioritate și o provocare.

  • Este o prioritate pentru că fiecare firmă trebuie să-și prezinte corect produsele sau serviciile pentru a atrage atenția potențialilor clienți. Altfel vânzările vor fi mici sau chiar nu vor exista…
  • Este o provocare deoarece criteriile după care clienții aleg firma ta se schimbă mereu și nu sunt întotdeauna ușor de înțeles. În plus, vechile metode ce produceau rezultate nu prea mai funcționează…

Ce este marketingul?

Dacă vei întreba 1.000 de oameni ce este marketingul cel mai probabil vei obține între 900 și 1.100 de răspunsuri și interpretări diferite. Există desigur oameni care au studiat această știință dar, cu tot respectul, din sutele pe care le-am întâlnit, doar o fracțiune din ei sunt capabili să înțeleagă mecanismele marketingului și să ofere soluții bazate pe datele reale ale problemelor.

În vreme ce oamenii identifică relativ ușor alte calități și profesii, când vine vorba despre marketing lucrurile nu sunt chiar atât de clare… Iată de ce: Doar cineva care a studiat medicina poate avea calitatea de doctor în vreme ce un expert în marketing poate fi pur și simplu… oricine.

Prea mulți tipi ”cool” probabil pentru că poziția de prim ministru nu este vacantă…

A devenit ”cool” zilele acestea pentru mii de oameni să fie ”experți”, ”antrenori”, ”mentori”, etc. Probabil se datorează faptului că poziția de prim-ministru nu este vacantă și avem alegeri la fiecare 4 ani (cu excepția Greciei). În afara unei minorități care chiar știe ce vorbește, experiența mea de mai bine de 20 de ani îmi spune că marea majoritate habar nu are despre viață, afaceri, probleme, soluții și unde anume marketingul intră în ecuație. Dornici să obțină niște bani obținuți repede și ușor, aceștia văd doar suprafața lucrurilor și așavăd ei și lumea.

Ține cont de modul în care media caută noi subiecte ce atrag audiență și adaugă faptul că majoritatea jurnaliștilor nu au cum să cunoască detaliile fiecărui subiect. Nu este deci o surpriză că marea majoritate a mediei nu cunoaște diferența dintre un startup și o nouă firmă și promovează tot felul de ”experți de top” ce spun tot felul de lucruri fără a argumenta în vreun fel.

(Acest lucru se întâmplă pretutindeni de fapt… Iată o știre recentă despre un ”expert de top” pe care Fox News îl recomanda ca fiind un expert în contraterorism ce care a lucrat 27 de ani pentru CIA. Toată povestea era de fapt o minciună și FBI l-a arestat pentru fraudă.)

Cea mai nouă minciună ce a aproape a devenit un ”adevăr universal” în ultimii ani

Media are însă nevoie mereu de lucruri noi… În vreme ce profesioniștii serioși au propria piață, clienți și rezultate, restul încearcă să supraviețuiască (de obicei) evitând munca serioasă. Observ însă că folosesc mai nou minciuna ”soluției universale aplicabilă fiecărui om, fiecărei firme, fiecărui produs sau serviciu”.

Aceștia vând ”soluții de marketing ușor de aplicat” ca și cum toată lumea este la fel și au aceleași nevoi. Desigur, dacă ești atent și prudent vei realiza că majoritatea folosesc vorbe goale de conținut dar care par ”cool”. Problema este însă că mulți antreprenori încep să creadă că există soluții simple pentru probleme complicate, probleme ce se modifică permanent. ”De ce ai munci de fapt din greu când lucrurile se pot rezolva cu ușurință?”

Această minciună îți garantează eșecul dar vei realiza acest lucru când va fi prea târziu…

O minciună oferită ca adevăr universal valabil

Aceasta este o minciună convenabilă ”aruncată” oamenilor ce nu au obligația să știe despre ce este vorba și deci nu necesită argumente serioase. A fost spusă de atâtea ori încât aproape a devenit un adevăr universal valabil. Mulți ”experți” sunt aici ca să-ți vândă ”Sfântul Graal” al marketingului ce-ți va schimba viața…

Dar indiferent ce-ți vor spune mincinoșii, ultimul care a descoperit Sfântul Graal a fost… Indiana Jones. Deci dacă nimeni nu te strigă ”Indie” aș dori să-ți reamintesc că minciuna de care aminteam mai devreme nu-ți va rezolva problemele, nu te va ajuta în carieră și nici nu te va ajuta să-ți îndeplinești visele…

Ai nevoie de muncă susținută pentru a știi ce trebuie să faci, pentru că ești un caz unic, cu probleme diferite, provocări și obiective.  

Voi ce credeți?

 

Luni 26.10: 5 minciuni care sunt vândute ca ”soluții de marketing cu rezultate uimitoare”

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

2 Comentarii

  1. cristian munthiu 20 Oct 2015
    Răspunde

    Marketing-ul este ca si povestea cu gazonul englezesc. Il plantezi si dupa ce-l intretii cateva zeci sau sute de ani, arata asa de bine. La fel si marketing-ul, pe cel care-ti propune solutii miraculoase, aplicabile imediat, trimite-l la plimbare. Bineinteles ca poti cheltui 1000 de lei pe marketing ca sa ai vanzri de 1 leu, dar asta e prostie si nu se pune. Asa ca pentru orice firma care vrea sa prspere, marketing-ul incepe din ziua canda a aparut ideea si se termina in ziua cand o radiezi. Orice consultant te poate ajuta sa-ti organizezi functia de marketing a firmei, sa vezi mai bine unde poti interveni, dar decizia si munca este a ta si a oamenilor tai. Iar daca esti o firma mica, ca majoritatea de la noi, un guru de multinationala nu-ti foloseste la nimic, instrumentele si tehnicile cu care acesta este obisnuit sa lucreze nu-ti sunt accesibile si nici macar utile.

  2. chuck 20 Oct 2015
    Răspunde

    Absolut de acord cu textul articolului care este bine scris si deschide o "cutie a pandorei".Intreaba acei consultanti "cool" cati dintre ei au condus vreo afacere !?. Sau in cazul fericit al administratorilor unei afaceri, cati au avut direct legatura cu statul in calitate de beneficiar al serviciului si / sau al produsului oferit de respectiva afacere!?. A vorbi despre subiect inrealitatea noastra damboviteana ar insemna sa ai ani buni in spate de activitate antreprenoriala si sa fii un bun comunicator cu o dorinta reala de a impartasi si altora din propriile "povesti de business".Acestea pot fi atat intamplari fericite dar si mai putzin terminate cu happy-end!.

    A povesti despre marketing, sub toate formele ei de pe piata (ex.worshopuri, consultanta) de astazi din Romania, inseamna tot o afacere, nu este deloc condamnabila este o activitate onorabila. Calitatea ecsteia lasa insa mult de dorit, si motivul ar fi o lipsa de informare impreuna cu o superficialitate in abordare pe fondul psihologic al "castigului usor si comod" cu care am luat cunostinta in ultimii 20-25 de ani!. Ma refer la beneficiar dar si la responsabilitatea sau etica furnizorului informatie despre markketing!

Ce părere aveţi?