Peter Frank: “Pana la sfarsitul anului vom incepe sa realizam ca lucrurile nu se inrautatesc”

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

Peter Frank_Peter Frank este fosta gazda a singurului program de televiuzine englezesc de business din Romania, „The Frank Show” de pe Money Channel. Cu o vasta experienta in domeniul bancar si in media, acesta este o persoana care poate aborda Romania dintr-un alt punct de vedere. Acesta este motivul pentru care l-am rugat sa ne impartaseasca tuturor gandurile sale legate de Romania, potentialul economic al acesteia si bineinteles piata imobiliara locala.

Avand in vedere vasta dumneavoastra experienta la nivel international, la ce nivel de maturitate considerate ca se afla economia romaneasca astazi?

Romania ramane inca o economie care trebuie sa se maturizeze din multe puncte de vedere. Sistemul mecanic la nivel national este pe pozitie, o banca centrala functionala, masuratori statistice, accesul la pietele de capital, reglementari financiare si de afaceri. Eficacitatea acestora, chiar atunci cand functioneaza la capacitate maxima ramane totusi in mare parte in dezechilibru din cauza deficientelor din infrastructura, a unei proeminente economii gri si a coruptiei, printre altele.

Pentru ca initiativele si metodele de control sa fie eficiente in procesul de management si sprijin al economiei ca tot unitary, este necesar un mediu de afaceri coherent si integrat – care sa include colectarea impozitului pe venit, plati guvernamentale efectuate la timp si pe baza unui proces de licitatie de incredere, relatii de afaceri transparente si un sistem judiciar predictibil si eficient. Din pacate aceste conditii nu sunt indeplinite in totalitate aici.

In multe sectoare concurenta este inca absenta creind dezechilibre legate de preturi. Infrastructura natiunii trebuie sa se imbunatateasca pentru a permite un mai mare flux de importuri si exporturi. Trebuie sa se dezvolte un mediu de afaceri mai primitor pentru a usura procesul de infiintare si functionare a unei corporatii. Acestea fiind spuse, Romania poate fi consederat un loc excelent pentru a face afaceri. Totusi, idiosincrasiile locale pot face din procesul de a face afaceri aici unul mai dificil decat este necesar.

Vedeti vreo imbunatatire in viitorul apropiat? Care este previziunea dumneavoastra pentru anul acesta si pentru 2011?

Din pacate, prea curand nu. In termini de proectii macroeconomice specific, acestea sunt multe. Nu am pregatire de economist, prin urmare nu voi incerca sa prezic cifre exacte sau un orar al evolutiei lucrurilor. Totusi, bazandu-ma p emultiple rapoarte ma astept ca anul acesta cresterea economica sa isi reia cursul. Pietele catre care romania exporta, desi se balbaie, sunt in crestere. Iar Romania ramane pe o pozitie care o avantajeaza in fata afacerilor care cauta sa se extinda pe pietele in curs de dezvoltare.

Recesiunile iau insa sfarsit de obicei lent, si nu neaparat masurand PIB-ul, ci prin raportare la rata de somaj si increderea consumatorilor. Ambele sunt necesare pentru ca publicul sa isi reapete « simtul » de recuperare. Nu ma astept ca acest lucru sa fie vizibil pana in 2011.

Asfel ca in vreme ce este posibil ca productia nationala sa ia o alta turnura, rata somajului nu ar trebui sa creasca semnificativ anul acesta iar profiturile generate de afaceri este foarte probabil sa inceteze sa mai scada, un sentiment general ca « lucrurile merg bine » nu va fi resimtit anul acesta cel mai probabil. Pana la finele anului vom avea sentimentul ca lucrurile nu « se inrautatesc ».

In ce masura sunteti implicat in piata imobiliara? Sunteti multumit de nivelul serviciilor?

Este un fapt notoriu acela ca industria imobiliara este greu de previzionat. Sunt prea multe segmente in cadrul sectorului pentru a generaliza in mod comfortabil. Usor industrial, in principal commercial, Clasa A business, locuinte individuale si de grup, statiuni, lux, etc. Este in aceeasi masura un studiu psihologic pe cat este un studiu de afaceri. Cu siguranta cererea si oferta sunt elemente componente. Dar la fel de bine este si simtul de incredere al cumparatorului in viitor si in valoarea imputata activului imobiliar.

Din experienta personala, valaorea imobiliarelor are nevoie de multi ani pentru a-si reveni de pe urma unei importante caderi a preturilor ca si aceasta careia i-am fost martori aici. Se poate sa dureze si un deceniu pana isi va reveni complet la nivelurile de dinainte de colaps. Dar paiat imobiliara isi poate reveni rapid mai cu seama in anumie sectoare, daca investitorii vad oportunitatile si vanzatorii recunosc ca detin o proprietate care cel mai probabil nu se va aprecia semnificativ in orizontul de timp vizat de dansii.

Toate acestea depend totusi de finantare si, avand in vedere ca aceasta recesiune a fost cauzata de o ciza financiara care deriva din speculatia cu imobiliare, disponibilitatea pentru finantare va continua cel mai probabil sa fie problematica. Mai simplu spus, ma astept ca anumite sectoare imobiliare sa isi revina frumos, relativ repede, in vreme ce majoritatea vor cauta pe termen mediu spre lung inca sa se stabilizeze.

Daca v-as cere sa enumerati 4 propuneri practice care sa ajute la imbunatatirea mediului de afaceri, care ar fi acestea ?

  1. Strategie – companiile ar trebui sa regandeasca ceea e fac si cum opereaza. In vreme ce viitorul a devenit si mai greu de prezis in zilele noastre, ar trebui sa fie stabilite strategii detaliate pe 1 an, 2 ani si 5 ani.
  2. Structura – Companiile ar trebui sa recunoasca faptul ca o structura construita intr-o economie in rapida crestere nu este aceeasi structura care le este necesara pe perioada de recesiune sau de crestere mai lenta. Proprietarii de companii si directorii executivi ar trebui sa admita de asemenea ca cei care au pus bazele unei companii nu sunt intotdeauna cei mai potriviti pentru a « repune » bazele acesteia.
  3. Piata – Companiile ar trebui sa analizeze piata de astazi sis a is idea seama de schimbarile care au avut loc in ultmul an. Produsele si in special serviciile trebuiesc realiniate in conformitate cu piata de astazi si atitudinile diferite ale consumatorilor.
  4. Implementare si ducere la bun sfarsit – Cei trei pasi anteriori sunt abia preliminari pasului final cel mai important. Trebuie lent adoptata o atitudine de aliniere la un tel intr-o corporatie, precum si de masurare a rezultatelor in mod constant. Nu este suficient sa lansezi un proiect, acesta trebuie guvernat si ghidad in mod continuu.

Cine este cine:

Peter Frank, a ocupat cel mai recent postul de editor si prezentator al The Frank Show in Romania, s-a aflat vreme de 12 ani in serviciul Bancii Americii si al Asociatiei Nationale a Bancii Maryland a Bancii Americii ca si Senior VP si Executive VP. A plecat in 2008dupa ce a lucrat la Parteneriate Strategice si Dezvoltarea Afacerilor de noi strategii si produse in SUA, Europa si Mexic. Inainte de asta, a petrecut mai mult de 10 ani ca si jurnalist financiar, in functia de Editor de Stiri Financiare si de Afaceri la The Baltimore Sun si la The Wilmington News Journal, si ca si corespondentpe stiri de Afaceri si Financiare pentru The New York Times. Peter locuieste momentan in Bucuresti.

 

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

Ce părere aveţi?