Cu un pret bun, obtineti o afacereCu un pret imens, obtineti (poate) un…pranz

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

Piata imobiliara, toamna lui 2008

(All Time Classic, 02.09.2008)

„Ce s-a intamplat, ai gasit pe cineva, naiba sa te ia?”. Era 06.32 dimineata si imi uitasem telefonul mobil deschis. Sunetul sms-ului m-a trezit din somn (semn bun, inseamna ca nu sforaiam…) si am luat telefonul cu o miscare mecanica. Nu prea intelegeam sensul mesajului, credeam ca e o greseala. Mai tarziu, dupa ce bausem un fresh de portocale, am realizat ca acest sms a fost trimis de un prieten de-al meu, un om de afaceri foarte important aici in Romania, care are un teren de vanzare in Bucuresti. L-a cumparat la un pret mare, si inca se lupta sa-l vanda la un pret extrem de mare, cu toate ca i-am spus de multe ori ca acest lucru nu este posibil. Nu,  pentru el si alti cativa mii de proprietari, problema nu este pretul lor..

Vara aceasta a fost cea mai nebuna din ultimii 60 de ani (cel putin), in materie de bani cheltuiti. Romanii si-au dat toata silinta sa doboare toate recordurile, situandu-se pe primul loc in Europa dupa cresterea consumului comparat cu anul precedent (cred +27,3% in primele 6 luni ale anului). Sute de mii de oameni (unii spun milioane) se simt bogati, indeosebi din cauza pretului la care si-au evaluat proprietatile. Doar ca realitatea difera de dorintele lor…

Este adevarat, anul trecut au fost multe exagerari pe piata imobiliara romaneasca. Cine este responsabil? Nu numai o singura persoana, dar pentru siguranta verificati pe toti cei care acum se plang fara incetare de preturile mari, de obicei ei sunt cei care le-au pompat. Astazi piata are multe directii, dar nu cea spre crestere fara sfarsit.

Clientii exista, cererea este puternica, dar nu pentru orice nebunie ce ar putea propune cineva. Intotdeauna spuneam ca vreau clientii mei sa stie, sa nu fie”orbi”, cumparand orice exista, fara vreun studiu de piata sau vreo strategie. Sunt fericit sa observ ca in zilele noastre majoritatea romanilor si strainilor sunt mai atenti, mai seriosi, poate chiar in defensiva, cautand valori reale si motivele unei investitii.

Pentru multi ” profesionisti” din ziua de azi, comportamentul investitorilor este o problema. Pentru mine este o binecuvantare. Noi nu facem afaceri pentru o singura zi, de aceea vrem sa vedem cercul investitiei incheindu-se cu succes. Acesta este motivul pentru care tranzactiile s-au imputinat acum, dar au baze mai solide. Cererea este puternica si va continua sa fie, dar este deasemenea si timpul sa ii „pedepsim” pe cei care nu respecta nicio regula si sa ii apreciem pe cei care urmeaza macar regulile de baza ale imobiliarelor.

Asadar, aveti incredere, cand vindeti o proprietate si pretul vostru este unul bun, nu aveti de ce sa va temeti, veti incheia tranzactia, intrucat sunt destui cumparatori in asteptare. Deasemenea lor nu ar trebui sa le fie teama de nimic, pentru ca viitorul pietei romanesti este stralucit pentru toti investitorii seriosi. In alta ordine de idei cand va cautati un prost, cand sunteti ca un vanator care asteapta la nesfarsit cu arma, ascuns in padure, aveti sanse de 1% sa gasiti acest investitor nebun, dar sanse de 99% sa ramaneti fara el. Asta se intampla deja de 10-12 luni pentru multi proprietari care solicita preturi imense, si credeti-ma ca va ramane la fel in alte 12 luni sau chiar pe o perioada si mai indelungata. Tot ccea ce pot obtine va fi un potential…pranz de afaceri, discutand cu clientul, inainte ca el sa descopere ca vor sa-l stoarca.

Romania are un viitor stralucit in imobiliare, dar acum doar pentru cei seriosi.

2010. Aceasta a fost abordarea mea in 2008, cu cateva zile inaintea anuntarii falimentului  Lehman Brothers, care ne-a facut sa realizam ca a venit criza economica. Acum dupa 20 de luni, incercati sa va amintiti cum gandeati atunci. Pe urma comparati cu ceea ce ganditi azi. La vremea respectiva  acest articol a fost poate prea „pesimist”, „prea dramatic”. Cum vi se pare acum?

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

Ce părere aveţi?