2. Începeti să construiti urgent autostrăzi în cadrul PPP (Parteneriatelor publice-private)

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

Propuneri low cost pentru a ajuta economia României iasă din criză:

Romania a trecut și prin vremuri mai bune decât în prezent. În vreme ce perioada următoare va fi dificilă pentru toata lumea (in special pentru cei mai slabi dintre noi), este mai mult decat necesar, sa repornim „motorul economic” care poate misca țara. Având acest lucru in vedere, a venit vremea să alegem și să implementam căteva măsuri simple, low-cost pentru a vedea o îmbunătățire a lucrurilor în următoarele luni și în viitorul apropiat.

2. Începeți să construiți urgent autostrăzi  în cadrul PPP (Parteneriatelor publice-private)

Realitătile de azi:

Lucrările publice sunt practic … oprite, din cauza a 1.000 de motive diferite.

Această ţară are doar căteva sute de kilometri de autostradă, în vreme ce ar avea nevoie de căteva mii. Aceeaşi problemă există și în cadrul investițiilor vizând căile ferate, spitalele, etc.

Dacă aceeaşi situaţie va continuă în cursul  anului 2011 şi 2012 (2010 este deja pierdut), vom risca să pierdem o sumă mare din fondurile europene, care au fost aprobate pentru aceste tipuri de proiecte. În plus vom pierde multitudinea efectelor pozitive pe care aceste investiţii le-ar fi avut  asupra economiei şi asupra societăţii în general.

Cele mai multe proiecte majore, anunţate în urmă cu câţiva ani, sunt încă „stadiul de  discuţie” sau  se „dezvoltă lent”.

Infrastructura defectuoasă întărzie procesul de revenire a ţării, previne unele investiţii noi şi  înseamnă „costuri” foarte ridicate pentru societate, deoarece nu permite crearea unor noi locuri de muncă.

Legislaţia română privind domeniul de PPP este considerată „incertă” şi este nevoie de  mai multe soluții clare care trebuie puse în aplicare.

Toată lumea este de acord că ori de câte ori  se implică statul român  rezultatul este întotdeauna cu ………….. „costuri mai mari şi rezultate mai slabe” ( asta îmi sună ca la greci …).

Sectorul construcțiilor a fost, este şi va fi locomotiva ţării care duce la creșterea economică. Scăderea acestuia cu aproximativ 18% în primul trimestru al anului a cauzat un declin al economiei cu 2,6%.

Există un număr tot mai mare de cetăţeni români care sunt gata să plătească un cost acceptabil, cu scopul de a creşte  semnificativ calitatea vietii lor.

2. Începeți să construiți urgent autostrăzi  în cadrul PPP (Parteneriatelor publice-private)

    Propunere: Adoptați legislația europeană şi organizați imediat proiecte de tip PPP, incepând cu autostrăzile
    În loc să ne mișcăm încet, să pierdem oportunităţile şi timp preţios ar trebui să accelerăm şi să terminăm cadrul legal  necesar în câteva luni ca după aceea să putem trece la licitaţii internaţionale pentru mai multe proiecte de tip PPP.

    1. Puteți începe cu autostrazile

    2. Un obiectiv realist ar trebui să fie în medie de 500 km / an (răsfirate în mai multe proiecte), începând cu 2011.

    3. Câştigătorul licitaţiei ar trebuie să aibă dreptul să fie rambursat și din taxele care se vor colectata de la șoferii care vor utiliza autostrada.

    Măsurile propuse

    1. Ar trebui să se discute cu băncile, cu camerele de comerţ bilaterale şi marile companii de consultanță (începând  cu ” cei 4 giganți”) care în ziua de azi au cunoștințele necesare pentru astfel de proiecte care sunt valabile la nivelul Uniunii Europene. În câteva luni, mai ales dacă statul  va da această sarcină în grija unor experţi de top din sectorul privat, putem fi gata  cu primul „set” de legi. *  *

    2. Acest nou cadru legal îi va permite Guvernului să treacă la organizarea licitaţiilor internaţionale, organizate într-un mod care va permite participarea tuturor companiilor internaţionale serioase.

    3. Ar trebui să se înceapă cu proiectele unde toate studiile necesare și lucrările de expropriere au fost deja făcute. Ulterior, ar trebui să urmeze proiectele aproape de scadenţă, statul concentrându-se pe crearea unor  „ramificații  ” de proiecte.

    4. Cred că s-ar găsi și o soluție ca statul să primească o anumită sumă per proiect ca să poată finanța în felul acesta studiile necesare pentru viitoare proiecte, doar nu vrem să ne blocăm.

    5. Principalul stimulent pentru câştigător ar trebui să fie taxa pe care o va primi, după ce autostrada pe care o va construii va fi dată spre folosință. În unele cazuri, acest lucru ar putea fi, însoţit de un ajutor din partea statului, prin garantarea numărul de conducători auto care vor rula zilnic pe acolo.

    6. În acest caz vor  exista deasemenea, unele garanţii de stat, dar nimic ” exagerat”, sau prea mult.

    7. Căștigătorul licitației va fi deasemenea responsabil pentru întreținerea impecabilă a autostrăzii pe care a construit-o.

    8. După o anumită perioadă și sumă colectată proiectul va intra în exploatarea statului.

    (* Ştiu că mulţi oameni imi vor spune: ” dar aceste lucruri necesită ani buni”. Nu, acest lucru nu este adevărat. Dacă cineva vrea să înainteze cu aceste proiecte,  acesta le poate termina în câteva luni. Eu personal  am experienţă în căteva proiecte de acest tip, dar firește nu în România. Desigur acest lucru se poate întâmpla doar în cazul în care societăţile private de top se vor implica, pentru a accelera ritmul  in comparatie cu ritmul statului care este de obicei unul mult mai lent).

    Rezultate

    • Dezvoltarea reală va reveni în țară, oferind mii de locuri de muncă noi pentru oameni.
    • Veniturile statului vor fi crește prin varietatea de impozite şi costurile pe care toate aceste companii vor plăti.
    • În principiu bugetul statului va rămâne „neatins”.
    • Tara va începe să capete unele valori adăugate pe termen lung.
    • Companiile de top din Europa din acest domeniu vor fi tentate să intre pe piață, să căștige licitațiile si eventual aceștia ne vor livra produsul final „de calitate europeană”.
    • Orice zona aproape de autostradă va avea un  preţ mai mare, deoarece aceasta devine mult mai accesibilă.
    • Fiecare zona aproape de autostrada noul va avea efecte pozitive şi în special în Vestul României. Investiţiile publice atrag o sumedenie de investiţii private şi toate acestea împreună impulsionează pozitiv economia.
    • Un aspect negativ: Oamenii vor trebui să plătească taxe de drum, unele probabil, destul de mari (in comparatie cu ceea ce sunt obișnuiți să plătească acum Nimic).
    • Dar nu este mai bine să conduci în siguranţă pe drumuri noi şi să plătești pentru acest lucru,  decăt să-ți riști viaţa ta pe drumurile vechi periculoase?
    • Sectorul industrial din imobiliare ar fi primul care ar avea de căștigat de pe urma acestei realități noi.

    PS. Toate acestea NU SE VOR termina în timp  util, dacă nu vor fi tratate cu” gradul de prioritate sporită”.

    * PPP, Parteneriat Public Privat
    Cel mai eficient mod  al Statului de a-și uni forțele cu cei din sectorul privat, atunci când Statul nu este în măsură să  finanţeze din surse proprii  investiţii foarte mari. Sute de spitale, şcoli, alte clădiri publice şi autostrăzi au fost construite după această metodă în toată Europa.  Dacă ne referim la autostrăzi, șoferii  plătesc  taxe, care sunt colectate de către investitor – companie privata. Dacă ne referim la spitale, etc, Statul plăteşte o chirie „(de obicei, pentru 25 – 35 ani) pentru a evita investiția banilor proprii  şi pentru a evita întârzierile.

    Investitorii de obicei:

    • Acționează rapid,  vor să câştigaţe bani căt mai repede posibil.
    • Calitatea lucrării livrată de aceștia este foarte buna, deoarece ştiu că vor fi controlați și plus ei sunt cei care va trebui să menţină ceea ce au construit pentru o perioadă lungă de timp.
    • Sunt în măsură să atragă finanţari de la bănci, creând în final un produs de investiţie interesant.

    Desigur, poate-mi spuneți că ar fi  mai bine ca Statul să facă totul de la sine. Ştim cu toţii că acesta nu poate, din diverse motive. Doar pentru informația dumneavoastră, aeroportul  minunat din Atena şi  autostrada excelentă  care leaga acest aeroport de Atena (acesta arteră rutieră se numește Attika) sunt construite  prin proiecte PPP. Acesta este motivul pentru care  ele se numără astăzi printre bijuteriile economiei greceşti. Din momentul construirii lor, au schimbat drastic valorile proprietăţilor, obiceiurile oamenilor, viaţa oamenilor!

     

    FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

    3 Comentarii

    1. eusitu 11 Jun 2010
      Răspunde

      Ce spuneti aici e putin ireal pentru Romania. In america de nord exista autostrazi ppp. prezenta lor presupune citeva elemente:
      1) Existenta unui drum alternativ. Si cind spun drum, in general e vorba de o autostrada sau un drum mai rapid care e cu 20-30 de minute mai lung. Nu poti construi o autostrada ppp pe o ruta de genul Brasov – Cimpina pentru ca nu exista aternativa. Daca insa se forteaza o asemenea autostrada atunci cu siguranta e o mina de aur pentru cei ce o construiesc si ajungem iar la clientela politica.
      2) Sistemul de colectare a taxelor este foarte bine pus la punct pentru a elimina cozile: De la camere foto ce inregistreaza numarul placii si scriu automat chitanta la sistem radio pentru masinile ce trec. Nu cred ca in Romania se poate implementa asa ceva.

    2. Saloane tatuaje 11 Jun 2010
      Răspunde

      in romania nu or sa existe niciodata autostrazi in adevaratul sesn al cuvantului…

    3. Lancaster 12 Jun 2010
      Răspunde

      Dacă România va dori vreodată să recupereze decalajul în materie de autostrăzi, acestea vor trebui să fie private. Taxarea se poate face pe fiecare kilometru, după sistemul folosit în Austria pentru camioane – utilizând acel Go-Box care nu necesită mai multă tehnologie decât un telefon mobil de acum 10 ani.

      Costul unor astfel de autostrăzi private nu va depăşi 2 – 4 milioane de euro pe kilometru, iar recuperarea investiţiei se va face mai devreme de 10 ani. La nivelul întregii ţări, cu circa 10 investitori diferiţi, având în total 30-40 de proiecte a câte 50-100 km. fiecare, se pot construi 300-400 km. de autostrăzi pe an (cu excepţia primilor 2-3 ani, evident.

      Iar 200 – 400 de milioane de euro pentru fiecare astfel de proiect nu reprezintă o sumă astronomică, vor fi relativ uşor de găsit.

    Ce părere aveţi?