7 știri mici despre piața imobiliară de retail (pe care probabil că nu le-ați stiut)

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

Astăzi este ziua mea. Împlinesc 35 de ani şi intru în a doua parte  a celui de al patrulea deceniu din viaţa mea. M-am gândit să scriu astăzi despre cele 35 lecţii pe care le-am învăţat în România pe parcursul a celor 6,5 ani de când sunt aici, însă am hotărăt să nu fac acest lucru. În schimb, permiteţi-mi să vă împărtăşesc 7 ştiri mici despre piața imobiliară de retail pe care sunt sigur ca le veți gasi foarte interesante … (deci azi am să fiu pentru dumneavoastră un…. „jurnalist” așa cum am fost în Grecia cu mulţi ani în urmă.

1. Gucci își deschide primul magazin în România
Este adevărat. Există un domn care a luat franciza Gucci pentru România şi a inchiriat aproximativ 300 de mp la hotelul Hilton. Acesta este motivul pentru care vedeți zona cafenelei „La Brasserie” în renovare. Conform zvonurilor contractul de închiriere pare să fi fost sigilat la un preț de 90 euro/mp, un preţ record pentru Calea Victoriei pentru anul 2010 (dar nu am o confirmare oficială cu privire la această cifră).

Ştiu că mulţi proprietari vor citi despre acest preţ şi vor solicita deasemenea acelaşi  preț pentru proprietăţile lor, dar această locatie este unică si nu poate fi comparată cu oricare alta. Nici măcar cu proprietatea din colţul de peste drum.

Îi doresc …. acelui  investitor curajos succes în investiţia lui!

2. Urmează un alt brand faimos de lux?
De asemenea, am auzit că un brand faimos de lux va veni în România în următoarele 12 luni. Acordul a fost deja semnat (din nou o franciză) şi cred că acum sunt în căutarea unei locaţii corespunzătoare ca să-și creeze  propriul magazin mono-brand.

3. Un nou super concept intră pe piata ronească, la un preţ socant …
Unul dintre cele mai bune concepte de vânzare cu amănuntul care le-am văzut vreodată în Grecia este JUMBO (www.jumbo.gr). Un om de afaceri foarte inteligent a creat un lanţ de magazine, unde puteti gasi mii de articole pentru copii (şi nu numai). 80% din tot ceea ce se găsește acolo costă mai puţin de 5 Euro, iar la succesul  acestui concept au contribuit campanile publicitare controversate insă foarte amuzante.

Sursa mea spune că acest proiect va veni deasemenea în România. Nu va fi aceeaşi marcă, însă strategia de afaceri va fi aceeaşi. Ceea ce este interesant este faptul că antreprenorul care va dezvolta acest proiect în România a reuşit să închirieze câțiva mii de mp într-un mall pentru un preţ șocant de 5 (cinci) euro/mp. L-a ajutat atât experiența sa căt și trecutul său de succes. Dar cred că această afacere inseamna mult mai mult, în special pentru proprietarii din acest mall …

4. Un mall  transformat într-… parc de retail !
Există un alt mall, al cărui proprietar a făcut mai multe greşeli în ceea ce privește conceptul, design-ul………….a făcut aproape totul greșit în acest proiect. Nu a fost nici o surpriză faptul că proiectul nu a reuşit să ajungă la succesul scontat. Dar proprietarul a fost destul de curajos să realizeze toate aceste greșeli şi a fost sincer cu el însuşi. A găsit o soluţie viabilă, transformând acest mall într-un parc de retail! Oamenii încă n-au  realizat acest lucru, dar destul de curând veţi vedea ultimi chiriași „mici” plecând  și lăsând locul lor companiilor care vor prelua suprafeţe mult mai mari. Un experiment interesant…

5. O banca și-a deschis 15 sucursale noi, dar brusc a îngheţat planurile de extindere
Fie credeţi sau nu, dar în acest an o bancă bine cunoscută în România și-a extins rețeaua cu încă 15 sucursale noi. Ei susţin că această decizie i-a ajutat să obţină locații excelente la preţuri accesibile. Uneori au găsit chiar spaţii goale, foste sucursalele ale altor bănci şi modificările necesare la acestea au fost foarte mici.

Dar brusc au înghețat acest proiect? Ce sa întâmplat?

6. „Toţi oamenii doresc să intre în Lipscani” (iar alții vor să iasă de acolo …)
Ştiu, noua tendinţa de afaceri este deschiderea un restaurant, magazin sau unei cafenele (sau orice altceva), în Lipscani. Mulţi oameni caută proprietăţi acolo, permițând astfel proprietarilor să se comporte cu aroganță si fitze, ca şi în 2006 – 2008. Unele dintre preţurile solicitate sunt într-adevăr………….. „infricoșătoare” şi este clar: foarte puţini oameni au învăţat ceva din această criză. Cei mai mulți dintre ei sunt determinați să caute oportunități pentru a sparge recordurile lăcomiei.

Dar in spatele aceastei „suprafaţe” unde cererea este mare şi oferta scăzută, există, de asemenea, o altă realitate pe care am descoperit-o discutând cu oamenii:

  • Mulţi oameni de afaceri au probleme cu creșterea costurilor.
  • Unii dintre ei au început  să scadă preţurile,  sunt în căutare de numerar.
  • Cu excepţia perioadei estivale, în timpul iernii veniturile acestera sunt aproape înjumătațite
  • Nu toți dintre ei au reuşit să facă profituri mari pentru a putea susţine investiţiile pe care le-au făcut. Mai ales cei care au intrat pe piață recent trebuie să acopere  mult mai mult …
  • 2 persoane doresc să-şi vândă afacerea şi sunt în căutare de cumpărători însă  până în prezent fără succes (şi aceștia sunt doar cei pe care îi cunosc, nu am cum să-i cunosc pe toți  din această branșă…

7. Un retailer multinațional de îmbrăcăminte se pregăteşte deschidă un magazin in centrul orașului
Locația este găsită, contractul s-a semnat. Pretul este „corect” şi sustenabil (proprietarul nu cerut o sumă uriașă). Unul dintre cei mai cunoscunți comercianţi de îmbrăcăminte cu amănuntul va începe în curând lucrările de reabilitare, pentru a deschide un magazin nou în prima jumătate a anului 2011. Unde? Ultra-super- central …

(Nu,  până în prezent  nu s-a  anunţat încă nimic în presă).

 

 

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

3 Comentarii

  1. Marius 03 Aug 2010
    Răspunde

    In ce priveste stirea 7, nici nu trebuie anuntat, scrie mare pe Magazinul Unirea ca renovarea este facuta de H&M si Bershka care isi vor deschide magazine acolo.

  2. bogdan 03 Aug 2010
    Răspunde

    la multi ani!

  3. vlad 03 Aug 2010
    Răspunde

    la multi ani si multumim macar pt. 4 din alea 7 informatii 😉

    desi partea cu branduri de lux a fost totdeauna o afacere ciudata in .ro…

Ce părere aveţi?