Romania: Un… “restaurant renovat”

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

Acest articol a fost publicat in Revista Insight Tarom si pe blog pe data 26.01.2010

Sa comparam investitiile in imobiliare cu a lua masa la „restaurant”. Dupa ce Romania a lasat in urma perioada comunista, locul era ca un „loc pentru luat masa” vechi, abandonat si communist. Lucrurile s-au imbunatatit, dar foarte lent. Abia la inceputul noului secol imbunatatirile au inceput sa fie notabile, atragand mai multi clienti. Asa ca puteam sa mancam aici, fiind siguri ca nu vom fi intoxicati (sa ne pierdem capitalul). In vreme ce tara avansa, conectarea la Uniunea Europeana a crescut interesul oamenilor (similar cu faptul ca restaurantul si-a schimbat numele, obtinand un brand de franciza international). A fost adoptata o abordare noua si moderna in cateva domenii economice si sociale (echipament nou in restaurant, o calitate mai buna a ingredientelor).

In vreme ce restul francizelor de prin Europa erau foarte scumpe, restaurantul (Romania ca si destinatie a investitiilor) devenise un punct de atractie de 3 ani deja, un „must”, oferind mancare excelenta (proprietati), cu preturi corecte, servicii de calitate, atmosfera placuta si de asemenea un potential excelent pe viitor. Lucrurile s-au schimbat din nou. Restaurantul a devenit „extravagant”, plin de exagerari. Majoritatea chelnerilor au devenit aroganti, interesati doar de bacsisuri, sau cum sa faca mai multi bani muncind mai putin. Erai norocos daca gaseai unii mai seriosi, ca in trecut. Mancarea (la suprapret) era preparata prost, cu ingrediente de o calitate oribila.

Mixul ar fi generat oricum probleme majore, dar sosirea crizei economice a constituit scuza perfecat pentru toata lumea! Nu era vorba despre bucatarul prost, ci de criza. Nici despre chelnerul prost, nici de decoratiunile intoriare de proasta calitate, de varietatea mica de produse sau de preturile foarte ridicate. Doar criza era de vina pentu faptul ca localul era gol. Clientii au plecat, oamenii au fost concediati, suprafata s-a micsorat, dar atitudinea chelnerilor s-a imbunatatit usor.

De ce avem nevoie pentru a pune piata in miscare din nou si pentru a atrage clienti in… acest restaurant, pe piata de imobiliare din Romania?

– Mai multa onestitate – mai putina lacomie
– Mai multa munca – mai putine promisiuni
– Mai mult profesionalism – mai putin amatorism
– Mai mult respect pentru clienti – mai putina aroganta
– Toate acestea si multe altele, insotite de o decizie dureroasa pe care tebuie sa ne-o asumam cu totii: Imi pare rau, dar nu ne vom imbogati in curand fara munca.

Romania nu a incetat a mai fi o tara cu potential excelent, rezultate macroeconomice destul de sanatoase, pozitie geografica strategica, locuita de unii dintre cei mai talentati si inventivi oamnei din lume (cand vor ei). Aceasta tara are o multime de virtuti, pe care trebuie sa le redefinim si sa le aducem din nou la suprafata, ca si avantaje competitive care vor atrage investitiile, progresul precum si standarde ridicate de viata pentru toata lumea.

2010 este intr-adevar un an plin de provocari pentru toata lumea. Nu pentru ca dechide intrarea intr-un nou deceniu. Acesta este anul in care economia romaneasca (si cel mai probabil si preturile de pe piata imobiliara) va atinge cel mai de jos nivel. Cu masurile noului Guvern asteptate pe parcursul primelor luni ale acestui an, ar trebui sa ajungem la punctual cel mai de jos in cateva luni. Aceasta stabilitate ne va permite sa profitam de asteptata crestere (nu de 100%) din Europa de Vest si sa ne pregatim pentru zile mai bune in 2011.

Cu totii am facut greseli in trecut si majoritatea dintre noi am platit pentru ele. Acum avem ocazia sa o luam de la capat si sa punem fundatia pentru succesul din viitor. Daca esti atent si serios, anul acesta poti gasi un „restaurant” nou, renovat, prietenos, cu servicii si atmosfera placute. Varietatea proprietatilor, evaluate la preturi corecte (cand eviti fantomele trecutului). Va mai propun sa ii respingeti pe toti aceia care v-au pacalit (sau au incercat foarte evident sa o faca) in trecut si sa va concentrati pe calitate.

2010 este un an excelent pentru investitii, restructurari, idei noi. Romania are multe surprize de oferit investitorilor atenti. Si de aceasta data surprizele vor fi placute…

PS: Apropo, ati observat cate restaurante s-au inchis in 2009? V-ati gandit de ce?

 

 

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

1 Comentariu

  1. Anne 29 Sep 2010
    Răspunde

    daca e sa comparam cu restaurantele… dvs. mai mergeti intr-un loc in care sunteti tratat prost? Chiar daca se mananca bine, eu nu mai merg, e plin de restaurante. Si de oportunitati de investitii… vorba ceea, lac sa fie, ca broaste se gasesc (adica bani sa ai, ca oportunitati… se gasesc).

    Asa ca talentati si cu potential, or fi romanii, dar nesimtirea si tupeul tot or sa-ngroape tara asta pan’ la urma, si cred ca si investitorii incep sa se prinda ca nu merita sa vina aici sa fie tratati prost, mai ales de catre stat (prin taxe, legi etc.), si nu in ultimul rand de populatie. Si aici e vorba de mai toate serviciile: la noi nu exista o cultura a clientului, o cultura de business. Cel de la care iei bani e un prost caruia i-ai tras o teapa, nu un om cu care sa vrei sa tii legatura sau care sa vrei sa te recomande etc. Conteaza tunul, carpe diem, acum sau niciodata. Un popor de oameni saraci si fuduli, care respecta mai mult comunismul si foloasele sale, decat capitalismul si asumarea responsabilitatii pentru propriile realizari sau esecuri.

    Ce se intampla acum pe Lipscani mi se pare, in mod ironic, foarte graitor pentru ceea ce s-a intamplat in Romania: case urate, care cad din picioare, si scumpe pentru ca au apucat doi-trei sa-si deschida niste baruri si e lume pe acolo. Ca si cum urmatorii 20 ar avea ce sa mai deschida.

    in rest, ca de obicei, foarte interesante analizele dvs.

Ce părere aveţi?