Piata imobiliara romaneasca, primavara lui 2010. La cumparaturi intr-un supermarket aproape gol

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmail

Inca de la venirea mea in Romania, in 2004, primul lucru care m-a preocupat a fost identificarea profilului psihologic al indivizilor in fiecare aspect al vietii lor, inclusiv la cumparaturi. Intr-o tara declarata saraca am descoperit cu uimire ca totusi cosurile de cumparaturi ale oamenilor erau pline. De-a lungul anilor bunastarea Romaniei a devenit vizibila si in supermaketuri. In 2008 cosurile de cumparaturi nu numai ca erau pline, dar contineau si produse foarte scumpe. Criza ne-a adus inapoi. Astazi suntem probabil la nivelul anilor 2005 – 2006. Continui sa merg in supermarket-uri, sa studiez preturile, incercand sa identific ce ne spun rafturile acestora despre viata consumatorilor.

In lumea de astazi un investitor are nenumarate optiuni din care poate sa aleaga. Initial, tipul investitiei: obligatiuni, actiuni, proprietati, energie, arta sau ce altceva? Toate acestea pot fi cu usurinta comparate cu oferta unui supermarket: "Gourmet" de cea mai buna calitate, normal, discount sau hard discount? Apoi ar trebui sa alegem tara in care dorim sa investim. Haideti sa comparam tarile cu brandurile de supermarket-uri. Sapresuspune ca alegeti sa investiti in piata imobiliara din Romania… Acesta este momentul sa intrati in acest "supermarket"…

Primul lucru pe care il veti observa este ca sunt foarte putini clienti inauntru. Sunt mult mai multi cei care asteapta afara, gandindu-se daca sa intre sau nu. In trecut puteati auzi de oameni stand la cozi, aproape implorand sa cumpere un produs (=sa investeasca). Acum mediul este linistit. Din cand in cand trec palcuri de clienti (=investitori), cu un cariucior de cumparaturi sau doar cu un cos.

In 2008 fie erau rafturile goale, fie preturile erau prea mari. Acum varietatea produselor a crescut si poti gasi aproape tot ce iti doresti. Preturile sunt mai mici decat in trecut. Nu sunt intotdeauna cele mai mici, dar vedem adesea semne care sa anunte "deduceri speciale", "reduceri" sau alte activitati promotionale care atrag atentia. Acum ramane doar sa va verificati lista de cumparaturi, sa identificati ce se incadreaza in aceasta (si in bugetul dumneavoastra) si sa actionati.

Locul este si mai curat (proprietati cu un statut clar, cu parametrii aprobati, verificate din punct de vedere legal). Oamenii au timpul necesar sa il mentina "curat", nemaifiind cazul sa nu poti vedea ce cumperi, cum se intampla in trecut. Personalul (brokerii si consultantii imobiliari) a fost redus de asemenea, dar cei ramasi sunt putin mai seriosi si mai dispusi sa va ajute.

A investi in piata imobiliara din Romania pe parcursul anului 2010 ar putea fi cu usurinta comparat cu a merge la cumparaturi intr-un supermarket gol. Si se previzioneaza ca vor ramane la fel si pe parcursul anului. Preturile reale aproape au atins cel mai de jos nivel si nu vor incepe sa creasca in viitorul foarte apropiat.

A merge la cumparaturi intr-un supermarket gol nu este deloc stresant. Gandesti bine fiecare decizie, compari cu atentie, citind mai intai instructiunilie de utilizare si datele de expirare (= studiezi actele proprietatilor) si in cele din urma achizitionezi. In plus, anul acesta vi se va permite si utilizarea cardurilor de credit (= facilitatile de creditare au revenit in vetile noastre).

Veti profita oare de aceste conditii sau veti astepta zile "aglomerate" pentru a merge la cumparaturi, la preturi mai ridicate?

Acest articol a fost publicat in ultima editie a revistei Tarom In-Flight.

 

 

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmail

Ce părere aveţi?