Un maraton al răbdării, nu o cursă de viteză…

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmail

Opinie

Anul acesta este cu siguranță un an mai bun decât 2010. Nimeni nu poate nega acest fapt. Însă, în pofida semnalelor pozitive, primele 6 luni ale anului nu au adus foarte multe tranzacții finalizate. Creșterea este, în continuare, lentă, după doi ani de „tăcere”.  Se pare că segmentul imobiliar din România s-a transformat într-un maraton similar grand prix-ului de la Monaco, unde răbdarea și deciziile atente sunt mai importante decât viteza.  

Îmbunătățire lentă, fragilă

Anul acesta este primul în care prețurile au atins un prag, relativ, stabil. Numărul investitorilor care declară orice fel de interes este de 2-3 mai mare ca în trecut, însă asta nu a condus la foarte multe tranzacții. Cumpărătorii sunt mai atenți, băncile nu sunt atât de „dornice” să ofere împrumuturi pentru investiții imobiliare și România nu este, în acest moment, o prioritate pentru instituțiile de investiții majore din Europa. Diferența este că acești oameni au început să pună întrebări, vor să fie informați și (unii dintre ei) se pregătesc pentru anii următori.

Nu există foarte multe „oportunități” disponibile

În pofida faptului că multe proprietăți sunt scoase la vânzare cu prețuri la jumătate față de 2008, foarte puține pot fi numite „oportunități”. Numărul acestora este probabil 10% din stocul disponibil astăzi. Și cum majoritatea tranzacțiilor se concentrează pe acest segment, țintind proprietăți de top la prețuri atractive, majoritatea tranzacțiilor la care ne așteptăm sunt cele în care proprietarul va îndeplini cerințele clientului. Ultimul trimestru se anunță ca a fi cel mai interesant, punând bazele pentru un 2012 mai bun.

Rezidențial: Se anunță o nouă generație de proiecte

Odată cu programul „Prima Casă 4”, majoritatea oamenilor se concentrează pe detaliile acestuia. Însă, în același timp, se simte o schimbare semnificativă pe piață. A doua generație de proiecte rezidențiale  începe să apară, unele dintre aceste proiecte fiind gata să înceapă în decursul acestui an, cu multe altele pregătite pentru următorii doi ani. Diferența principală față de trecut este că vor fi mai centrale, mai bine construite și la prețuri mai convenabile, apropiate de așteptării clasei de mijloc din România.

Proprietăți generatoare de venituri: Mulți clienți, stoc (bun) limitat

Dacă există un segment de piață cu mai mulți clienți străini decât proprietăți, este cel al proprietăților generatoare de venituri. Există mulți actori imobiliari dispuși să investească în acest segment însă foarte puțini găsesc ceea ce caută. Stocul limitat de proprietăți bune nu va crește și acesta va fi primul sector unde prețurile vor crește.

Investiții: Mai mult interes; vor urma mai multe tranzacții

Mulți retaileri (sau dezvoltatori de proiecte de retail) caută terenuri în toată țara, de această dată încercând să le găsească poziționate cât mai central. În plus, de la începutul anului am văzut mai mulți investitori care caută echilibrul dintre cea mai bună locație/potențial/preț. Cum acest segment include  mulți proprietari cu datorii, există o sumedenie de tranzacții care se află în stadii avansate. Asta nu înseamnă că prețurile au crescut însă, în acest moment, avem clienți pentru proprietăți care combină locație, potențial și preț.

Retail: se așteaptă ca numărul jucătorilor să crească

Recenta poveste de success al unui retailer de modă cunoscut este studiată cu atenție de alte mărci. Retail-ul în România se află într-o perioadă de expansiune, cu mai mulți jucători interesați să investească . Însă, din nou, toți încearcă să evite riscurile și să țină costurile sub control.

Birouri: mai activ decât în 2010

Relocările au dominat și prima jumătate a anului 2011. Însă în acest an am fost martorii unui interes serios din partea unor noi companii ce doresc să intre pe piața românească (București, Cluj, Timișoara). Prețurile sunt mai mult sau mai puțin stabile, incluzând „regulile jocului”. Nevoile chiriașilor sunt pe primul loc și s-au finalizat destule tranzacții bune. În același timp, stocul de prima clasă începe să se micșoreze. De aceea următoarele 12 luni sunt considerate ca fiind ultimele luni excelente pentru o companie care intenționează să închirieze un spațiu.

Industrial: începe să își revină lent

Un segment „liniștit”, cu câteva noi proiecte, probabil cel mai stabil dintre toate. De aceea este dominat de companii mari, cu experiență și know how, care au luat deciziile corecte în timpul crizei.

Per ansamblu, se pare că am ieșit din „ochiul furtunii”, însă orice tip de problemă financiară internațională ne-ar putea bloca din nou. De aceea investitorii nu se vor avânta până când vor fi siguri că România și creșterea sa sunt stabile. Personal eu văd paharul ca fiind pe jumătate plin. Tu ce crezi?

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmail

Ce părere aveţi?