“După furtună…”: Primele 8 concluzii pentru Piața de Energie Regenerabilă din România
* acest articol a fost publicat inițial pe data de 23 Aprilie 2012
Prima lege pentru Piața de Energie Regenerabilă din România a fost publicată în 2008. După publicarea legii au urmat mai multe investiții serioase, dar nu multe. După cum știm, startul real pentru această piață a fost dat de noua lege aprobată de Parlamentul României în toamna anului 2011, după ce a fost aprobată, în prealabil, de Comisia Europeană în vara anului 2011.
Cum se întâmplă de fiecare dată, în prima perioadă „a început furtuna”. Prea multe povești, prea mult zgomot, prea multe propuneri și abordări care au devenit parte din viața noastră de zi cu zi au dus la o situație în care „toată lumea vorbește cu toată lumea despre orice”. Fiind prezent la 9 tranzacții importante de proiecte de Energie Regenerabilă în ultimele 6 luni, am ajuns la câteva concluzii legate de această piață:
1. Există o inflație de proiecte disponibile, dar multe dintre ele nu sunt foarte bune
La început existau foarte puține proiecte. Acum pe piață sunt disponibile zeci de proiecte eoliene și fotovoltaice. Zvnourile spun că sute de proiecte sunt în stadiul de pregătire. Însă doar o mică parte mai este bună după un proces de „pre-due diligence” cum este cel pe care îl facem noi în cadrul companiei. Mai devreme sau mai târziu prețurile se vor corecta. Așteptările sunt deja mai scăzute decât în 2011.
2. Majoritatea băncilor sunt în defensivă
Există multe probleme internaționale care forțează băncile din România să fie în defensivă când vine vorba de orice tip de investiție. Schema de subvenții din România este și ea un factor local, din cauza lipsei unor prețuri stabile. Există proiecte finanțate, însă mă aștept la vești în cea de-a doua parte a anului (cel mai probabil în ultimul trimestru).
3. Contractele de PPA nu sunt ușor de semnat
Aproape toată lumea le caută dar foarte puține persoane reușesc să semneze astfel de contracte. Vor exista câștigători ai cursei Energiei Regenerabile din România, mai ales dacă vor construi în următoarele 18-24 de luni.
4. Majoritatea investitorilor au nevoie de finanțare
Sunt foarte puțini investitorii care pot conta pe propriul capital. O minoritate a reușit să atragă fonduri internaționale, în timp ce majoritatea caută finanțare pe piața locală. Cum băncile sunt în defensivă și contractele PPA reprezintă o provocare, nu este o surpriză că majoritatea investitorilor care au nevoie de finanțare vor trebui să își schimbe strategia pe parcursul acestui an.
5. Nimic nu se mișcă repede. Totul este verificat de 3 ori
Toți jucătorii mari verifică proiectele în detaliu. Verifică totul de … trei ori și acesta este un semn bun pentru viitorul segmentului. S-ar putea să existe o problemă cu investițiile individuale private, investiții ce tind să evite „prea multe cheltuieli legate de proceduri” și prefer „soluții rapide și ieftine”. (Și în momentul în care auzim „rapid și ieftin” știm că în câțiva ani vom auzi acuzații și lamentări …)
6. Jucătorii serioși reușesc să încheie tranzacții. Doar că nu vorbesc
Multe companii importante sunt active pe piață, găsind proiecte, având un target de atins pentru sfârșitul anului și altul pentru 2013. Acesta este singurul segment de pe piața din România unde se poate găsi un capital atât de mare disponibil pentru investiții în viitorul apropiat.
7. Prea mulți investitori privați se concentrează pe prețuri, nu pe calitate
Experiența acumulată de pe alte piețe ne arată că cel mai mic preț aduce cu sine și cel mai mic yield, cele mai mari probleme și tot felul de incidente nedorite. Și cu toate acestea există mulți investitori privați care se concentrează doar pe preț, pregătiți să negocieze cu persoane pe care s-ar putea să nu le mai vadă niciodată. Însă calitatea folosită în investiție determină succesul acesteia.
8. Încă 2 ani. Maxim 3
Această piață nu va fi deschisă la infinit. Contracte pentru zeci de proiecte de mii de MW vor fi semnate în acest an. Dacă persoanele interesate nu se mișă repede, s-ar putea să aibă o surpriză. Pe de altă parte, există segmente neexploatate. Însă aceste informații le voi oferi în privat …
Voi ce părere aveți?
ion de pe mures 20 Oct 2012
Este interesant acest domeniu, dar daca 'rumegam' informatiile disponibile putem trage cateva concluzii nu tocmai incurajatoare. In primul rand legislatia este facuta cu dedicatie, nu sunt vizati ca si destinatari 'clasa mijlocie' care a fost si este motorul modial (investitori cu 5-200 de mii de euro) ci entitatile denumite generic 'finanta mondiala' care pot investi zeci de milioane de euro. Pentru a avea rentabilitate maxima, ei vor opta pentru parcuri mari , situate in zone cu teren ieftin (automat fara consumatori locali= pierderi la transport) , si firava clasa mijlocie din romania v-a plati 45 de euro(jumatate productie- jumatate distributie) pe megawat direct, plus inca 6 certificate verzi=300 de euro in taxe si impoxite, total aproximativ 350 de euro pentru fiecare megawatt produs in Romania. Deci statul roman va plati cu 'generozitate' din banii platitorilor de impozite de 7 ori pretul energiei unor 'investitori' care cel mai probabil sunt si proprietarii fabricilor din China care produc cu cheltuieli derizorii echipamentele care sunt apoi 'tuningate' cu preturi 'adevarate' prin firmele din paradisurile fiscale. Energia astfel produsa in caz de surplus(statul se obliga sa preia toata cantitatea produsa) este vanduta pe piata internationala cu pretul de 14 ori mai mic(22-26 euro pe megawatt)! Deci toata afacerea se roteste pe mw-ul care costa la productie 22 de euro si se vinde cu 320, adevaratul risc fiind politicul care ar putea mari pretentiile de spaga pentru mentinerea legislatiei favorabile 'investitorilor'. De aici neincrederea bancilor. Toata afacerea seamana cu fenomenul Caritas de Cluj, in momentul in care se schimba legea este nerentabil. Romanii nu au de castigat deoarece energia astfel produsa este foarte scumpa, iar locurile de munca create sunt foarte putine, sistemele neavand nevoie de intretinere multa. In concluzie, banii fondurilor de investitii suprastatale investiti in loby-ul (spaga, trafic de influenta) facut in parlamentul si guvernul Romaniei( o tara mica, saraca si inapoiata de undeva de la marginea Europei) produc (la preturile actuale ale echipamentelor fixate si vandute tot de ei) un profit de 30% pe an prin certificatele verzi pentru multi ani de acum inainte(parafati in contracte secrete). Varianta corecta care presupunea instalatii mici, dispersate,racordate la sistemul national, care sa nu solicite investitii in infrastructura de transport a energiei, care sa produca atat cat se consuma local si sa permita o trecere lina de la sistemele poluante de producere a energiei la cele regenerabile ecologice, nu a fost luata in calcul deoarece nu imbogatea pe nimeni important, nu aducea nici o spaga nici de dat nici de luat. Ganditi-va si la ce 'megaafacere' iese daca cumperi de la statul roman energie cu 45 de euro mw-ul si il vinzi tot statului roman cu 320 de euro mw-ul, trebuie doar bine cosmetizata si garnisita cu loby-ul (spaga) necesara! Pe aceasta formula solarele din Spania produceau curent noaptea!
Gurile rele spun ca cireasa de pe tort sunt clauzele speciale la care statul roman s-a angajat pe termen lung in ce priveste profitul minim garantat indiferent de evolutiile economice si sociale.
Din pacate asta e…
Ilias Papageorgiadis 22 Oct 2012
Nu sunt de acord cu majoritatea argumentelor dvs, dar este un punct de vedere.
Multumesc.
Ilias Papageorgiadis