Retailul va fi şi în acest an regele imobiliarului românesc
* articolul a fost publicat initial pe 27.03.2012
Un interview publicat in Adevărul
Retailul va fi şi în acest an singurul sector din imobiliare care va fi activ şi care va aduce noi jucători în piaţă, deorece există proiecte care se vor finaliza în următorii cinci ani în valoare de două miliarde de euro, ne-a declarat în cadrul unui interviu Ilias Papageorgiadis, CEO More Real Estate.
„Retailul va fi şi în acest an regele imobiliarului românesc. Din punctul meu de vedere doar pentru retail există interes în adevăratul sens al cuvântului. Sunt multe companii care vor să intre în piaţă şi caută momentul potrivit. Sunt jucători care sunt deja stabiliţi aici. Retailul este singurul sector care atrage investitori deorece există proiecte care atrag interesul. Pentru perioada 2012-2016 se aşteaptă a fi livrate proiecte în retail în valoare de două miliarde de euro”, a afirmat Ilias Papageorgiadis.
Din punctul de vedere al şefului More Real Estate, au fost multe companii dornice să vină în România şi în acest an interesul va fi mai mare decât anul trecut. „Vor dori să vadă cum este piaţa. Companiile caută să deschidă magazine proprii, să intre într-un mall sau să caute pe cineva care să le cumpere franciza lor”, a completat Papageorgiadis.
Oficialul More consideră că în următorii ani România va reuşi să crească numărul de retaileri prezenţi în piaţă cu 5-7 %. În ceea ce priveşte tipul centrelor comerciale care atrag investitori, Ilias Papageorgiadis a spus că aceştia nu caută cel mai scump proiect, ci caută un proiect bine planificat.
Ce proiecte avem
Din punctul de vedere al lui Ilias Papageorgiadis, în România există două tipuri de mall-urile, unele care fac parte din prima generaţie de centre comerciale şi anume cele care s-au construit cu muţi ani în urmă, iar cea de-a doua categorie o reprezintă construcţiile ridicate în ultimul timp.
„Mall-urile construite recent sunt mai aproape de ce îşi doresc românii. Au reuşit să atragă companii mai mari acolo şi au ridicat nivelul de competiţie şi nivelul de profesionalism. A fost bine şi pentru vechii jucători din piaţă, deorece aceştia au fost nevoiţi să schimbe ceva pentru a rămâne în competiţie. Oamenii caută foarte multe opţiuni, preţuri bune şi opţiuni de petrecere a timpului liber, servicii de calitate, acces uşor şi parcare uşoară”, a explicat CEO-ul More.
Pentru niste proiecte din prima generaţie de mall-uri ideea a fost “Eu te las să intri. Eu te las să îmi dai banii tăi”, acum este vorba de alt concept – “îţi mulţumesc pentru că ai venit, îţi mulţumesc că ai intrat în proiectul meu”, şi aici este vorba şi de office şi de rezidenţial nu numai de retail, este de părere Papageorgiadis.
„Jumătate din proiectele din Bucureşti se încadrează în aşteptările românilor, iar restul trebuie ori să schimbe ceva, ori să închirieze. Sunt oraşe în România unde acest procent ajunge la 70 sau 80%, depinde de mai mulţi factori. Constanţa este mai bine plasată decât Braşovul, din acest punct de vedere. În Braşov mai există loc de îmbunătăţire, iar acolo oamenii pot cumpăra proiectele de retail”, a explicat Papageorgiadis.
Unde se mai pot construi mall-uri
Legat de numărul de mall-uri care mai pot fi construite, oficialul More a spus că România are oraşe acoperite, dar şi zone în care mai pot fi ridicate centre comerciale.
În ceea ce priveşte Capitala, ea mai poate suporta câteva proiecte de retail, dar provocare va fi mare pentru dezvoltatori deorece deja există o competiţie acerbă pe această piaţă. „Nu are spaţiu toata lumea, sunt zone neacoperite şi sunt domenii cu potenţial să crească, dar nu se mai pot face malluri ca în trecut. Trebuie să dai ceva nou. Trebuie să dai o scuză bună pentru ca un client sa vina la tine. Dar acest lucru nu va fi uşor. Vor fi încă două-trei proiecte în Bucureşti”, a mai spus Ilias Papageorgiadis.
Timişoara are două proiecte, la fel şi Clujul şi aici noile dezvoltări sunt sub semnul întrebări, este de părere oficialul More.
Legat de numărul de mall-uri din Constanţa, Papageorgiadis a spus că în prezent sunt deschise patru centre comerciale şi este o competiţie mare, iar această bătălie va deveni acerbă când în 2013 va mai fi livrat încă un mall.
„În Iaşi nu mai este loc pentru noi dezvoltări de centre comerciale deorece există deja trei mall-uri (Iulius Mall, Moldova Mall, Era Shopping Park) şi urmează a mai fi livrat încă un proiect(Palas Iaşi) în acest an. Aceeaşi situţie este şi în cazul oraşelor precum Suceava , Oradea şi Craiova unde s-au construit suficiente centre comerciale. În schimb ar mai fi loc în Braşov pentru dezvoltarea unor noi proiecte de retail”, a explicat preşedintele More.
Dacă în principalele oraşe din România nu prea mai există loc pentru multe centre comerciale noi, atunci dezvoltatorii se vor orienta către alte tipuri de dezvoltări şi anume parcuri de retail. În prezent există în România peste 10 parcuri de retail şi se vor mai construi, este de părere Ilias Papageorgiadis.