Segmentul de Retail este regele pieței imobiliare din România

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmail

* articolul a fost publicat initial pe 03.05.2012

Piața Imobiliară din România se află într-o perioadă de tranziție. Partea grea pare să fi trecut, însă zilele bune nu au venit încă. Economia europeană va continua să fie vulnerabilă în 2012, ceea ce va bloca și economia din România. Odată ce economia românească va începe să crească, segmentul imobiliar se va stabiliza. Această regenerare se va întâmpla, cel mai probabil, în 2014-2015.

Acesta a fost și mesajul primit la MIPIM, târgul imobiliar nr. 1 din Europa, un eveniment la care a participat și compania mea. Piața imobiliară europeană este pregătită pentru creștere, dar progresul depinde de economiile și băncile europene, astfel că situația este încă neclară.

Însă piața este activă pe câteva segmente specifice. Retail-ul este foarte dinamic, cu multe noi brand-uri care intră pe piața românească, pe lângă noi proiecte de retail valorând aproximativ 2 miliarde de euro. Segmentul de high street retail atrage interesul investitorilor, mai ales în centrul istoric din București. Sectorul rezidențial va continua să fie influențat de factori externi, precum programul „Prima Casă” inițiat de Statul Român. Trendul prețurilor este negativ și există mai puține tranzacții în comparație cu anii trecuți, însă se poate observa că stocul de apartamente noi în anumite zone dezirabile este limitat.

Există, însă, o oportunitate ascunsă în această observație. Segmentul de birouri este considerat stabil. Anumiți analiști prevăd că prețurile vor începe să crească dar asta nu pare a fi posibil. Pe de altă parte, există noi proiecte care se concentrează pe locații de top și chirii convenabile.

Segmentul de Retail este regele pieței imobiliare locale. Cererea de proprietăți continuă să depășească oferta și pe lângă piața de închirieri, Proprietăție Generatoare de Venit (spații comerciale, big box retail etc.) continuă să atragă atenția. Acestea sunt investițiile ușor de finanțat. Segmentul industrial începe să-și revină dar foarte încet. Dezvoltatorii sunt puțini însă cererea începe să crească datorită noilor investiții din retail și industrie.

România nu este cea mai atractivă destinație pentru investitori în acest moment. Diferența este că a ieșit din stadiul de „nedorită” și acum este considerată drept opțiune. Atrage în principal investitori care cunosc deja piața și astfel acestora le este ușor să evalueze proprietăți și oportunități. Noii veniți sunt, încă, în defensivă dar această atitudine se va schimba în următoarele 18 luni.

Poziția României în Europa de Sud-Est a fost stabilită de acum câțiva ani. În climatul actual, cu Ungaria care are foarte multe probleme legate de Uniunea Europeană și cu Grecia care se luptă cu proprii demoni, această poziție este sedimentată. Bulgaria și Serbia nu au puterea economică pentru a intra în competiție, astfel că odată ce România va începe să crească, va atrage cu siguranță majoritatea investitorilor străini.  

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmail

Ce părere aveţi?