Un apartament în flăcări, oameni care plâng … (sau când trebuie să te trezești la realitate)

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

Un apartament în flăcări … media împânzită la locul faptei … pompieri care se plâng că nu au destulă apă pentru a-și face treaba … oameni ce au investit în acel bloc rezidențial care acum plâng … toată lumea dă vina pe dezvoltatori … toți caută o victimă facilă … săptămâna viitoare drama va fi uitată … telenovela Oltchim va veni cu un nou episod … autorităție vor spune că s-au respectat toate regulile … nu este vina lor … viața continuă … cui îi pasă de realitate?

Este vorba doar despre frații Negoiță?

Personal nu îi cunosc pe frații Negoiță, nu i-am întâlnit în nici un fel de context de afaceri. Am auzit foarte multe lucruri despre ei, însă. După ce s-a întâmplat în blocul lor, presupun că Justiția Română va decide care au fost greșelile lor și pentru ce sunt responsabili. Sper că în perioada următoare vom afla adevărata cauză a incendiului. Însă …

Este, totuși, vorba doar despre frații Negoiță? Sunt ei singura noastră problemă? Să presupunem că sunt vinovați, asta înseamnă că restul sunt în regulă?

Nu sunt nici de partea lor, nici împotriva lor. Vreau doar să ne uităm la imaginea completă, nu doar la acest incident. Să încercăm …

O parte importantă a societății românești își dorește să se plângă și să gândească cu inima, chiar și când cumpără o proprietate

Să începem cu începutul: o parte serioasă a societății românești se plânge de orice. Majoritatea este întotdeauna pregătită să îți spună povești nenumărate (de obicei adevărate) despre tot felul de probleme din toate sectoarele vieții publice și private.

Același lucru este valabil și pentru sectorul imobiliar. Toată lumea știe tot și se plânge și mai mult. Însă când vine momentul de a investi într-o proprietate, majoritatea își tratează investiția ca „un aspect de care să se plângă” sau să judece investiția cu inima. „Închid ochii, uită de realitate și cumpără ceva în speranța că totul va fi în ordine”.

Această abordare se numește „ignorarea realității”. Zeci de oameni au investit folosind această mentalitate: sperând că totul va fi în ordine.

Și dacă totul nu va fi în ordine? Atunci ei nu sunt vinovați și vor identifica vinovatul care va trebui pedepsit și își vor continua viața plângându-se …

De ce te-ai aștepta să te protejeze altcineva, dacă refuzi să te protejezi tu?

Am văzut zeci de clădiri cu o calitate proastă a construcției, vizibilă cu ochiul liber, vândute integral. Am auzit de sute de oameni care și-au construit casa fără să cumpere materialele necesare, economisind la oțel și ciment. Și am observat mii de oameni care vor să cumpere o proprietate și refuză să plătească 1 Euro pentru a o controla înainte. Majoritatea au o gamă largă de probleme însă trebuie să le găsești.

Dezvoltatorul va face ce va vrea. Staul îl va controla sau îl va „controla” (nu poți da vina pe Stat, vei pierde de fiecare dată). Media îți va spune cât de fantastic este proiectul și toată lumea va căuta să își asigure poziția.

Însă cumpărătorul este cel care pune banii pe masă. Acesta cumpără o proprietate pentru următorii 20-30 de ani din viața sa. Banii săi sunt cei ce asigură salariile/comisioanele celorlalți. Greșeala sa îi va distruge viața LUI, nu a altor persoane.

De aceea cumpărarea unei proprietăți după preferințele inimii nu este o abordare corectă. Cine te aștepți să te protejeze, dacă tu refuzi să te protejezi?

Primele lecții ale incendiului

Când asculți persoane care și-au pierdut proprietățile, normal că empatizezi cu ei. Dar când le asculți argumentele, nu poți să nu te întrebi: Nu au verificat proprietatea înainte să o cumpere?

Nu, de obicei foarte puțini plătesc și verifică. De ce? Pentru că această acțiune costă. Este mai ieftin să îți urmezi inima, sperând că nu se va întâmpla nimic rău. Și când problema bate la ușă? Atunci dai vina pe ghinion și încerci să o rezolvi. Și dacă nu poate fi rezolvată? „Voi fi mai bine informat pe viitor” …

Adevăratele lecții ce pot fi extrase din acest incendiu nu țin doar de un dezvoltator care nu a vândut apartamentul la calitatea pe care a promis. Acesta este un aspect pe care toată lumea îl suspectează (din păcate). Adevăratele lecții pentru un cumpărător, o persoană normală care vrea să cumpere o proprietate, ar trebui să fie:

·         „Nu întoarce spatele realității”

·         „Controlează! Nu avea încredere în alte persoane. Nu vor fi lângă tine când se va întâmpla ceva rău”

·         „Vei investi zeci de mii (sau sute de mii) de Euro. De ce nu ai plăti pe cineva pentru a verifica proprietatea și documentele înainte de o cumpăra? De ce nu ai face același lucru pentru toată clădirea?”

·         „Ce este mai scump? Să controlezi o clădire și să dai niște bani înainte, sau să cumperi proprietatea greșită și să pierzi mult mai mult după aceea?”

·         „Cea mai ieftină investiție nu este întotdeauna cea mai bună opțiune”.

Dacă frații Negoiță sunt vinovați, ar trebui să fie pedepsiți. Însă problema noastră ca societate nu ține doar de ei. Aceeași situație se va repeta până în momentul în care cumpărătorii își vor schimba mentalitatea. Cât timp inima controlează mintea, vor mai exista multe povești despre incendii la etajul 10.

A început o nouă eră

Acest octombrie va marca Piața Rezidențială din România pentru totdeauna. Acest incendiu este un eveniment mult prea serios pentru a fi ignorat. De acum înainte toți cei ce vor dori să cumpere o proprietate vor știi că „se poate întâmpla ceva foarte grav” și vor avea mai multă grijă când aleg. Cel puțin, nu vor mai putea să spună că „nu știau”.

A început o nouă eră … O eră marcată de mai multă responsabilitate.

Voi ce părere aveți? 

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

19 Comentarii

  1. heto 04 Oct 2012
    Răspunde

    Nu cumpara niciodata un lucru pe care nu ti-l permiti. Accepta ideea ca "in chirie" e mai ieftin. Nu mai cumpara proprietati doar pentru ca "trebuie sa am o casa". Ai rabdare, invata, asculta. Vorbeste doar cand simti ca ai invatat si ascultat suficient incat sa-ti poti creea propria parere despre ce se intampla. Fiecare isi e dator lui si trebuie sa gandeasca pentru el. 

  2. VASILIU MIRCEA PAUL 04 Oct 2012
    Răspunde

    Da, aveți dreptate integral. Partea cu adevărat tristă pe care ați uitat să o menționați este că majoritatea proprietarilor „indignați” erau oameni sub 35 de ani. Deoarece problemele enumerate țin de cele mai elementare aspecte ale vieții practice ele exasperează, dincolo de orice defecte ale învățămîntului autohton sau ticăloșiile mass media. Dacă omul nu este în stare să judece corect atunci cînd își riscă banii, ce să mai aștepți de la el cînd va fi confruntat cu maeștrii palavrelor ?

  3. Semidoctul 04 Oct 2012
    Răspunde

    Punem pariu că n-a început nicio nouă eră?
    Dumneavoastră supraestimaţi ceea ce în engleză se numeşte "attention span" la români. Dacă mergeţi pe stradă şi faceţi un sondaj de opinie, veţi vedea. Puneţi-i să numească cel mai important eveniment cu impact internaţional în fiecare an, începând cu 2000, de exemplu. Altă întrebare, similară, dar care să obţină cel mai important eveniment cu impact naţional. Câţi credeţi că vor numi atacurile din 11 Septembrie 2001, inundaţiile din Europa centrală din 2002, cutremurul din 26 decembrie 2003 din Iran, cutremurul+tsunami din 24 Decembrie 2004, …, cutremurul din Martie 2011 de la Honshu.

    Problema asta e globală. Oamenii s-au suprasaturat de informaţie şi o uită la fel de repede pe cât o primesc. Şi altă problemă e educaţia (nu cea formală), mentalitatea, cultura psihologică românească, în care nici nu se ştie, de exemplu, ce autorizaţii trebuie să fi obţinut clădirea în care vrei să-ţi cumperi apartament. În plus, mai vorbim şi de disponibilitatea financiară a oamenilor, care storc ultimul euro gândindu-se strict la preţul apartamentului, fără să iasă din acest mic cerc al gândirii. Cunosc personal oameni care au sacrificat cât au putut ca să achiziţioneze (în rate, pe 30 de ani!) câte un apartament şi de ani de zile stau cu mobilă temporară sau adusă de pe la rude, fiindcă n-au finanţe pentru amenajare. 

    Îmi pare rău să spun asta, dar nu am încredere în capacitatea românilor de a se trezi.

  4. Bogdan 04 Oct 2012
    Răspunde

    Cine imi poate verifica in mod obiectiv un teren/apartament/casa asa cum sugerati dumnevoastra ca ar trebui facut. Exista vreo firma specializata sau vreo institutie a statului de unde sa pot afla tot istoricul unei constructii si daca totul e facut ca la carte ? Daca stiti, va rog sa precizati. Multumesc.

    Oamenii cand cumpara de obicei verifica "ochiometric" tot ce se poate verifica, eventual mai vin la o vizionare cu un prieten arhitect/constructor/instalator si daca e ok cumpara. Sa nu uitam ca la vizionare agentul de vanzari sta cu tine si ai cam jumatate de ora sa verifici. Nu-ti da nimeni cheile de la apartament si de la subsol sa stai o saptamane pe sub tevi sa vezi ce se intampla acolo. Se presupune ca ISC si ISU au facut deja asta, nu? Avem institutii specializate ptr asta, omul de rand nu se pricepe la instalatii sau mai stiu eu ce. Vede doar daca faianta e pusa bine si daca nu curge apa pe langa robineti.

     

  5. Claudiu 04 Oct 2012
    Răspunde

    Buna ziua . Doresc sa achizitonez un apartament intr-un alt complex rezidential . Imi spuneti va rog o firma care se ocupa de asa ceva ? De astfel de verificari ? Si care ar fi costurile ? Multumesc.

  6. Marcu 04 Oct 2012
    Răspunde

    "De ce te-ai astepta sa te protejeze altcineva, daca refuzi sa te protejezi tu?"

    Din cauza comunismului, care a distrus in romani capacitatea de a lua decizii, de la cele mai marunte la cele mai importante. Statul a luat atunci toate deciziile (unde lucrezi, unde stai, unde iti trimiti copiii la scoala, ce haine cumperi si cat mananci).

     

  7. heto 04 Oct 2012
    Răspunde

    @Bogdan: Daca tu arunci 50 000 de euro pe un imboil pe care l-ai vazut 30 de minute… Exista o problema. Stii cat inseamna 50 000 de euro? Este deja o suma atat de mare incat omul mediu nu mai reuseste sa o perceapa corect. Care e diferenta dintre 50 000 de euro si 52 000? aproape niciuna… deja sunt doar numere. Problema cea mai mare este faptul ca cei care cumpara nu inteleg banii pe care ii cheltuie. Foarte putini sunt cei care cumpara si vin cu 30% din suma. Daca ai 30% din suma, intelegi si suma pe care o cheltui. Daca ai 500 de euro, vei intelege ce inseamna 2 000 E. Daca ai 5000, poti intelege o suma de 18 000E… dar daca ai in mana 2 500 E, nu poti intelge 50 000 E, pentru tine e doar un numar si faci down la o suma pe care o intelegi -> rata lunara, dar nu reusesti sa intelegi ce inseamna 360 de astfel de rate. A investi in imobiliare a devenit un lucru greu. Gandeste cu creierul, nu cu inima, incearca sa constientizezi ca 50.000 de euro inseamna 10 000 de ore de munca daca ai 1000 de euro salariu lunar. 10 000 de ore!!!! Intr-un an sunt 8760 de ore… Asa ar trebui sa gandesti. Si acum, mai gandeste-te ca de cele mai multe ori aia 50 000 de euro sunt imprumutati => alte ore de munca… tot vreo 10 000…. Merita? Aceasta e intrebarea pe care trebuie sa ti-o pui. Nu conteaza suma de bani, nicidoata n-a contat. Conteaza cat muncesti pentru ceea ce cumperi.

    • Hombre 06 Oct 2012
      Răspunde

      De obicei cei 50000 sau 52000 pe imobilul meu ii achita cel ca tine, care sta la mine in chirie. Intelegi?! Nu sunt 10000 de ore de munca a mea, sunt 10000 de ore de munca a ta! Primele 2 apartamente sunt mai greu de cumparat, restu vin de la sine, platite integral de tine. E bine ca incep sa fie multi ca tine, ca daca ar ramane 90% proprietari ar trebui sa ma apuc de lucru 🙂 Tine-o tot asa ca o faci bine!

      • Basme imobiliare 06 Oct 2012
        Răspunde

        Hombre, nu e chiar asa ! Chiriasul de azi iti va plati tie rata (prin chirie) cat timp preturile vor fi mari, adica inca un an, doi, poate 3. Dupa aceea va cumpara un apartament similar cu 25.000 sau chiar mai putin. Iar tu, pentru a mai avea chirias, va trebui sa scazi chiria.. Cine va acoperi diferenta pana la rata ? (rata ta nu va scadea, din nefericire).

        • Hombre 07 Oct 2012
          Răspunde

          Hai sa nu vorbim in viitor! Hai sa vorbim de ceva palpabil…trecut si prezent! Eu iti spun de pe munca cui se platesc cele 14 apartamente/case ale mele. Fac treaba asta din '96 si cel mai greu a fost in perioada 2000-2004, acum e floare la ureche. Or fi basme sau nu, dar pana una alta munca ta imi plateste mie ratele. Tu asteapta sa scada preturile si chiriile, pana una alta platesti!

          • Basme imobiliare 08 Oct 2012

            Nu cred ca ii pasa cuiva de proprietar, fiecaruia ii pasa de buzunarul lui, nu de al altuia. Ma refer, evident, la cei cu minte.  Cine sta cu chirie o face pentru ca vrea sa fie mobil (si sunt destui care au nevoie de asta) sau pentru ca chiria e acoperita de scaderea de pret a apartamentelor. Adica nu cumpar acum, pentru ca daca stau in chirie economisesc bani. Altfel spus, nu eu platesc chiria, ci scaderea de pret a apartamentului. Matematica pura, carevasazica.

            Ma intreb totusi: de ce ar sfatui cineva (care are 14 apartamente in proprietate) pe chirasi sa cumpere in loc sa stea in chirie ? Hmm, sa fie oare pentru ca s-a lacomit si a amanat vanzarea lor, ratand momentul de varf 2007-2008 ? Intreb si eu, nu dau cu parul. Altfel nu vad de ce ar incuraja, voalat ce-i drept, folosind un soi de psihologie inversa de 3 lei, sa cumpere un apartament, cine stie, Doamne-ajuta, poate chiar pe alt lui. Dar sunt rau, nu e treaba mea asta.

            Si inca ceva: cam scartie povestea cu "imi platesti tu apartamentul". Insinuezi ca tu faci credit pentru apartament iar rata o plateste chiriasul. Atata doar tu devii cu adevarat proprietar dupa ce creditul ce achita (dupa 10-20-30 de ani). Sa intelegem ca ai 14 credite imobiliare in desfasurare ? Chiria aduce profit, in principiu, daca apartamentul e mostenit sau achitat deja, altfel, pana la achitarea creditului exista profit doar daca chiria e mai mare decat rata lunara.

            Ti-as recomanda sa dai click pe numele sub care comentez, e si numele blogului pe care scriu. Sau sa cauti in google "pilda celor 3 prieteni". De fapt nu, nu iti recomand, ai sa citesti multe vesti proaste.

            Numai bine si spor la cumparat apartamente, observ ca ti se pare motiv de mare mandrie. Si vorba americanului, "whatever floats your boat".

  8. O 04 Oct 2012
    Răspunde

    Incercati sa faceti o demonstratie de responsabilitate dar uitati cateva puncte esentiale.

    1. Costul de care vorbiti il plateste orice cumparator la notar. Notarul are obligatia de a se asigura ca proprietatea respectiva respecta legile in vigoare. Aici avem doua posibilitati: ori legea nu specifica ca respectiva proprietate ar trebui sa aiba avizele de la pompieri, primarie, etc… pentru a putea fi vanduta, in acest caz este vina legislatiei care nu protejeaza consumatorul (nu ma refer la pierderi de bani, chiar viata ne poate fi in pericol) si o parte a cumparatorului (nu stie ca legea nu-l protejeaza). A doua posibilitate ar fi ca notarului sa nu-i pese de avize si sa-si puna stampila verificand doar situatia juridica (procese, dreptul de proprietate, etc.) Din nefericire nu-s nici avocat nici notar pentru a putea avea o opinie pertinenta in zona asta, dar senzatia mea (din punct de vedere al cumparatorului) este ca sunt pacalit sa dau niste bani (taxe de vanzare cumparare, notariale, etc) pentru aproape nimic.

    2. Spuneti-mi si mie va rog, unde puteti verifica daca un imobil are toate avizele necesare? Pe cine ar trebui sa platesc?

    3. Cine raspunde in cazul in care moare cineva? E vina mortului, nu?

    Multumesc.

     

  9. Dana C. 04 Oct 2012
    Răspunde

    Primul pas cand cumparati ceva in domeniul asta: cereti autorizatia de constructie, confruntati-o cu situatia de la fata locului (nu AC de bloc de 5 etaje si constructie de 10-11), cereti cartea tehnica a constructiei. Daca macar acestea nu exista, lasati-o balta. Si cautati un expert tehnic care e si RTE (responsabil tehnic cu executia), de preferinta om mai in varsta si cu experienta, care nu se lasa usor dus cu presul, sa "sape" pentru voi. Lista RTE autorizati se afla pe site-ul ISC.

    Eu nu inteleg un lucru: banuiesc ca acele apartamente nu erau cumparate cu banul jos, ci cu credit bancar. Din ce stiu, banca te forteaza sa faci asigurare, cesionata in favoarea bancii. Asadar, unde sunt asigurarile alea ?

    In rest…ochiul stapanului ingrasa vita. Adica cel mai sanatos e sa stati pe santierul casei, sa verificati permanent muncitorii, ajutati de diriginte de santier si RTE. Banii dati pe acesti doi specialisti va vor asigura macar linistea noptilor in urmatoarele zeci de ani.

     

    • Hombre 06 Oct 2012
      Răspunde

      De la cine ceri autorizatia de constructie sau cartea tehnica a constructiei in cazulu unui imobil de 30 de ani ?

  10. mircea 04 Oct 2012
    Răspunde

    Incediul asta nu este inceputul unei noi ere…cutremurul care va veni, da! Vai de noi, cei care stam in blocuri noi, cu aspect ingrijit, dar care nu stim cat de bine sunt ele construite…

    Sant diriginte de santier din 1998 (si responsabil tehnic cu execitia din 2002), am prins la guvernare nenumarate persoane si partide…insa singura lege care a ramas in picioare e legea 10/1995, legea calitatii in constructii. Problema este ca nu se respecta litera ei, nu isi doresc nici reprezentantii statului, nici investitorii, particulari sau fonduri de investitii…toata lumea ar vrea sa nu plateasca serviciile de dirigentie de santier…nu sunt bani si asta spune foarte multe despre cultura investitionala in constructii. Cum sa lamuresti un investitor ca e spre folosul lui sa dea inca cateva sute de euro pe luna pentru servicii de dirigentie de santier decat sa dea zeci de mii de euro pe o reparatie in primii 20 de ani de viata a constructiei?! Fiecare viitor proprietar nu vede decat cheltuielile directe, cele legate de achizitia proprietatii, nu vede defectele ascunse, problemele de locatie, diferentele dintre acte si realitatea din teren…si nici nu vrea sa vada! Le observa la cate o catastrofa…atat.

    Nici autoritatile nu se inghesuie sa angajeze oameni verticali si bine pregatiti…stii si tu, totul e de suprafata, majoritatea sunt angajati cu sitemul PCR (pile, cunostinte, relatii)…ce poti sa faci, ca reprezentant al statului, daca esti obedient celui care te-a adus/numit/investit intro functie publica?! Mai stii cazul Grajdan-BALABAN? Dar cel al Irinei Jianu? Si nu am pomenit nimic de cei din primariile de sectoare….

    In anii din urma am lucrat direct cu bancile din Romania, cu Alpha si Raiffeisen, in special, la monitorizarea tehnica a investitiilor co-finantate cu banii bancilor….uneori, chiar si oamenii din banci se solidarizau cu investitorii, preferand sa sara peste randurile care anuntau in scris diverse defecte sau neconcordante cu proiectul….si atunci, cum ramane cu calitatea?! Imediat cum a venit criza bancara, costurile cu monitorizarea tehnica a proiectelor a fost redus, ajungandu-se pana la taierea lor…caci cateva zeci de mii de euro taiate de la consultanta tehnica lasau zecile de milioane de euro sa se termine mai repede:) In detrimentul clientului final…

    Si ar mai fi multe de spus….dar sa asteptam un cutremur! Sa nu fie ca in Turcia, in 1999!

  11. Zsolt 04 Oct 2012
    Răspunde

    Buna observatie. Insa lasati fara lamurire enuntul principal (dupa parerea mea) al acestui articol: ce trebuie sa verifici la o proprietate pe care vrei sa o cumperi?

    Ce trebuie sa verific la un teren si ce la un apartament/ casa? Cat ma costa astea? Cui ma adresez?

    Si va spun acestea din postura unui om care am cumparat un teren acum ceva ani pe baza deciziei sentimentale. Si ulterior s-a adeverit ca am investit o groaza de bani degeaba.

    Anul asta vroiam sa cumpar o casa dar pana la urma ratiunea a invins si am renuntat. Si bine am facut, mai ales din prisma evenimentului ce a declansat acest articol. Imi dau seama ulterior, ca daca ar izbucni acolo un incendiu, masina de pompieri nu ar avea cum sa se apropie de locatie la mai putin de 100 m.

  12. Mihai Popescu 06 Oct 2012
    Răspunde

    Domnule Papageorgiadis, in foarte multe din articolele dumneavoastra spuneati ca nu intelegeti de ce multa lume prefera sa cumpere apartamente in blocuri vechi comuniste decat sa le cumpere pe cele noi. Cred ca acum e mai clar nu? Lumea le prefera numai din cauza calitatii mai bune de constructie, si/sau din cauza locatiei care in 99% din cazuri e mult mai buna decat la orice bloc nou.

    Citisem zilele trecute un articol despre un imobil din Dubai care apartamentele se vanduse la pret dublu decat cel pe care il sperau dezvoltatorii imobiliari sa il primeasca. Motivul era calitatea superioara de constructie pe care urmau sa o foloseasca (firma respectiva avand o istorie in spate pe piata locala). Toata lumea vroia sa aibe un imobil acolo din cauza ca, calitatea era una foarte buna. Indraznesc sa va pun o intrebare (deoarece sunteti un bun cunoscator al mentalitatii romanesti si al pietei imobiliare de aici), credeti ca in Romania o astfel de constructie ar avea succesul garantat?

     

  13. Cristian Ioan 07 Oct 2012
    Răspunde

    Se cunoaste ca autorul nu este roman!

    Altfel ar fi stiut proverbul "la noi, orice minune dureaza trei zile"! Cele trei zile au trecut, totul s-a uitat, de maine se reia constructia si cumparare de cladiri prost poriectate si executate defectuos. Si chiar daca cineva isi mai aduce aminte de dezastru, imediat se linisteste "Las'ca mie nu mi se intampla!"

    • Hombre 07 Oct 2012
      Răspunde

      De acord cu ce ai spus, mai putin faptul ca autorul nu cunoaste situatia ca e roman. El e grec si grecii sunt cam ca si noi, in multe cazuri chiar mai rau. In Grecia situatie e similara.

Dă-i un răspuns lui VASILIU MIRCEA PAUL Anulează răspunsul