Propunerea Dlui. Ministru Niță și o soluție diferită de reducere a costului energiei regenerabile pentru consumatorii industriali și casnici

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmail

Partea 1: Situația actuală și propunerea Dlui. Ministru Constantin Niță

Sunt destul de mulți oameni care au o părere negativă despre Ministrul Energiei, Dl. Constantin Niță. Personal, chiar dacă nu sunt de acord cu multe dintre declarațiile dumnealui, am o părere bună despre domnia sa ca persoană. Știe ce face și spune și are un plan pe care îl implementează folosind argumente cu priză la populație.

 

Din ziua în care a devenit Ministru, a încercat în mod constant să schimbe în întregime sectorul energiei regenerabile “pentru a proteja populația și fabricile din România”. Această inițiativă a devenit mai necesară după cele întâmplate în Bulgaria în luna Februarie pentru că nimeni nu dorește ca România să treacă prin experiența vecinilor de la sud.

 

Situația actuală

În acest moment, situația pieței energiei regenerabile este următoarea:

  • Sunt cca. 2.000 MW de proiecte de energie eoliană conectate la rețea;
  • 90 MW de centrale fotovoltaice sunt conectate și alți 60 MW sunt așteptate să se conecteze în următoarele săptămâni;
  • 28 MW de proiecte cu tehnologie bio (biomasă, biogaz) sunt deja conectate;
  • Aproximativ 95 MW de noi micro-hidrocentrale sunt de asemenea conectate;
  • Aproximativ 4 miliarde de Euro s-au investit până acum în proiectele mai sus menționate, reprezentând aproximativ jumătate din investițiile străine ce au intrat în România în perioada 2009-2012;
  • Piața este monitorizată de ANRE, o instituție independentă ce funcționează foarte bine;
  • În teorie, fiecare trader de energie trebuie să cumpere certificate verzi, un cost recuperat ulterior de la consumatorul final;
  • În realitate, dacă vei compara 20 de facturi de energie de la 20 de consumatori relativ similari, vei găsi 20 de rezultate diferite obținute din calcularea și taxarea certificatelor verzi;
  • Piața certificatelor verzi este OPCOM;
  • Cu excepția trader-ilor, nimeni altcineva nu poate cumpăra certificate verzi (de exemplu unii consumatori mari de energie au propriile firme de trading);
  • Nu vei găsi pe nimeni care pentru o perioadă de mai mulți ani să producă energie regenerabilă și să vândă certificatele verzi obținute la un preț mai mic decât cel de pe OPCOM. Toți îți vor spune că trebuie să respecte prețul de la OPCOM (minus un procent pentru serviciile oferite de trader);
  • Deci dacă prețul de la OPCOM este mare, nu există oficial nicio soluție pentru a schimba această stare de fapt.

 

Măsurile propuse

Dl. Ministru Niță consideră că această situație include un cost mare pentru consumatorii finali (industriali sau casnici)  și Domnia sa insistă că populația trebuie protejată și pentru acest motiv Guvernul României a emis un proiect de ordonanță de urgență în 2 Aprilie 2013 (format pdf), proiect ce se află în dezbatere publică pentru 30 de zile. Cei din această industrie au reacționat cu negativism și resping ori 90% din document, ori pe tot…

 

Haideți însă să vedem care sunt măsurile propuse

  1. În loc să primească certificatele promise și agreate, producătorii ar trebui să primească mai puține. Restul de certificate urmează a fi blocate pe o perioadă de 36-48 de luni (pentru fiecare MW de energie produsă, va fi blocat un certificat de energie eoliană, 2 certificate pentru energie fotovoltaică și unul pentru micro-hidrocentrale);

     

    • În acest fel numărul total de certificate ce vor fi cumpărate va scădea aproape la jumătate (luând în considerare că proiectele de energie eoliană reprezintă aproape 90% din totalul capacității instalate în România);
    • Certificatele blocate vor fi deblocate în 2017 (energie fotovoltaică și micro-hidrocentrale) și 2018 (energie eoliană). Mai multe informații și reglementări despre aceste certificate ar trebui să fie oferite de către ANRE la o dată ulterioară. În practică, în 2017 un nou guvern ce va fi format după alegerile de la finalul anului 2016 va lua o decizie în această problemă;
    • Deci populația va trebui să plătească acum pentru jumătate din certificate urmând ca peste 2 ani și jumătate să plătească dublu pentru un certificatele emise atunci plus certificatele deblocate. Există totuși și posibilitatea ca aceste certificate să fie anulate atunci…
    • Se presupune că aceasta este o măsură ce va fi aplicată retroactiv și pentru proiectele existente deja.
  2. Consumatorii industriali cu un consum mai mare de 150.000 MWh pe an vor trebui să plătească doar jumătate din certificate;

     

    • Restul consumatorilor industriali sau casnici vor plăti costul întreg.
  3. ANRE ar trebui să publice anual două rapoarte de monitorizare ce pot conduce la supra-compensarea unei tehnologii în detrimentul alteia;

     

    • În baza unei propuneri a ANRE, Guvernul României ar trebui să poată să reducă schema de subvenție pentru o tehnologie de două ori pe an (chiar și în același an).

 

Schimbări pozitive

  • Propunerea permite investitorilor să semneze contracte bilaterale de achiziționare de energie pentru a putea vinde energie la un preț fix ceea ce le permite să-și poată planifica în avans valoarea de cash-flow în planul de afaceri. Există totuși o limitare pentru că se adresează doar proiectelor de maxim 5MWh;
  • Jucătorii din piață cer însă ca această propunere să fie modificată în sensul eliminării restricției pentru investitorii privați și blocată pentru companiile de stat;
  • Stabilirea de garanții cerute de companiile ce emit Avize Tehnice de Racordare – în acest moment oricine poate participa fără a avea 1 euro în buzunar, blocând rețeaua pentru luni de zile… Este o măsură corectă ca investitorii să-și demonstreze capacitatea financiară, interesul stabilității energetice a României trebuind să fie protejat. Această măsura ar trebui însă să fie mai detaliată pentru a nu lăsa loc de interpretări;

 

Per total

  • Acest document prevede mult mai multe măsuri ce vor influența cu siguranță acest sector. În baza lor, Guvernul ar putea să intervină oricând, să efectueze modificări transformând investițiile menționate mai sus în niște investiții impredictibile;
  • Ușor de descris scenariul care va urma unei interferențe negative a guvernului: sectorul va fi mai puțin atractiv, investitorii vor da statul în judecată, “populația va fi protejată” cel puțin până în 2017 când vor trebui să plătească dublu pentru certificatele verzi și nu în ultimul rând, România nu va atinge până în 2020 ținta pentru sectorul energiei regenerabile și populația va plăti penalități imense;

 

Ce spun sectorul energiei regenerabile și asociațiile de afaceri despre reglementările propuse:

  • Încalcă mai multe legi și principii europene;
  • În toate statele în care guvernul a încercat să schimbe ceva în mod retroactiv, tribunalele au decis împotriva guvernelor și au acordat despăgubiri imense celor prejudiciați;
  • (se așteaptă anunțuri oficiale pe această temă în următoarele zile cu explicații detaliate referitoare la motivele pentru care industria respinge această ordonanță de urgență propusă).

 

Soluții?

 

Luni: O propunere diferită pentru protejarea populației fără a afecta sectorul energiei regenerabile

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmailFacebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmail

Ce părere aveţi?