O propunere diferită de reducere a costului energiei regenerabile pentru consumatorii industriali și casnici

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

Săptămâna trecută v-am prezentat situația actuală a sectorului energiei regenerabile la momentul punerii în discuție publică a proiectului de ordonanță de urgență a Guvernului României din 2 Aprilie, la propunerea Ministrului delegat pentru Energie, Dl. Constantin Niță. Puteți citi această propunere, situația actuală a sectorului precum și reacția pieței la această propunere aici.

 

În timp ce majoritatea mass-media se concentrează doar pe aspectele de  suprafață ale acestei dezbateri, în ultimele săptămâni s-au întâmplat mai multe lucruri în România ce au schimbat practic substanța problemei:

  1. Prețul certificatelor verzi tranzacționate de OPCOM în Aprilie 2013 a scăzut la 44,5 €! Scăderea reprezintă 20% din prețul maxim, sub nivelul calculat de autorități sau al analizelor tuturor criticilor;
  2. Prețul energiei a scăzut de anul trecut cu mai mult de 30%;
  3. Pe măsură ce noi capacități de producere se conectează la sistem, prețurile au intrat într-un agresiv trend descrescător.

 

Având în vedere toți factorii de mai sus, ar trebui deci să vedem prețuri mai mici la energie în următoarele luni, nu-i așa? Cine știe?

 

Probleme – realități – soluții

Haideți să luam una câte una toate problemele prezentate în mod constant de Dl. Ministru Niță (și preluate totodată cu voioșie de o parte a mass-media):

 

  1. „Românii plătesc prea mult și nu acesta era planul

Realitate: bugetul oficial pentru subvenționarea sectorului de energie regenerabilă trimis Comisiei Europene menționează plăți totale de aproximativ 13 miliarde de Lei (aproximativ 3 miliarde €). Anul trecut, costul total al subvențiilor a fost de aproximativ 300 de milioane €, de 10 ori mai puțin (5,5 milioane de certificate x 55 € / certificat).

 

Aceasta nu înseamnă că aceasta nu este o problemă pentru consumatorii industriali sau casnici dar, închizând ochii în fața problemei, nu facem decât să înrăutățim lucrurile.

 

Pe de altă parte, România este membru al Uniunii Europene, subvenția pentru sectorul energiei regenerabile nefiind „negociabilă”. În plus, toate țările care au luat măsuri în detrimentul sectorului energiei regenerabile au pierdut procesele deschise de producători și au trebuit să plătească producătorilor afectați daune de miliarde.

Să nu uităm totodată faptul că traderii insistă că au zero profit de pe urma tranzacționării certificatelor verzi, ceea ce înseamnă că aceștia vor cumpăra doar certificatele pe care legea îi obligă să le cumpere.

 

Soluții: Pentru a obține un cost mai mic pentru consumatori, ar trebui implementate soluții în acord cu legea existentă:

 

  1. Marii consumatori ar trebui să poată să cumpere certificate direct de la producători, fără a avea nevoie de o firmă de trading și fără a avea dreptul de a revinde aceste certificate

 

Nu este dificil să se stabilească reguli clare, transparente și controlate de ANRE, care să lase libertate consumatorilor să cumpere de la producători certificate la prețuri mai mici. În acest moment pentru această activitate, marii consumatori au nevoie de propria firmă de trading sau să lucreze cu o firmă de trading independentă și să plătească pentru certificate prețul stabilit de OPCOM. Cunosc însă zeci (dacă nu chiar sute) de investitori ce ar fi mulțumiți să semneze un contract ferm pe 5 ani sau chiar mai mult direct cu un mare consumator și să le poată vinde certificatele la un preț mai mic decât cel de pe piață. Ar fi o înțelegere din care ambele părți ar câștiga, marii consumatori plătind mai puțin iar producătorii ar putea securiza mult mai bine veniturile viitoare.

 

Cu această măsură, costurile certificatelor ar putea scădea cu 15-30% fără să distrugă sectorul.

 

  1. Contractele bilaterale de achiziționare de energie ar trebui să poată fi semnate pentru orice capacitate

 

Contractele bilaterale de achiziționare de energie au fost interzise anul trecut datorită problemelor cu „băieții deștepți” și a contractelor lor preferențiale încheiate cu producătorii de energie unde statul este acționar majoritar. De ce a trebuit însă să sufere și sectorul privat? Proiectul de ordonanță de urgență propus de Dl. Ministru Niță face puțină ordine în această problemă și permite semnarea de contracte bilaterale de achiziționare de energie de maxim 5MW. De ce să nu permitem proprietarilor unor proiecte mai mari de energie să-și poată securiza veniturile pe mai mulți ani și să semneze contracte chiar la prețuri mai mici, dacă dorește acest lucru? Marii consumatori ar putea să cumpere energie la preț mai mic iar traderii ar putea face același lucru oferind în plus prețuri mai mici și consumatorilor casnici.

 

Cu această măsură costul energiei ar putea scădea cu 10-2-% fără să distrugă sectorul.

 

  1. „Prea multe proiecte sunt construite, ar trebui să respectăm Planul Național de Acțiune în Domeniul Energiei din Surse Regenerabile (PNAER) și să nu acredităm certificate verzi tuturor proiectelor”

Realitate: Planul Național de Acțiune în Domeniul Energiei din Surse Regenerabile a fost aprobat de autoritățile din România în 2010 (îl puteți găsi aici).

 

Puteți citi toate cele 206 pagini ale acestui plan dar vă recomand să deschideți momentan direct la paginile 200-201 pentru a afla contribuția fiecărei tehnologii așa cum a fost propusă atunci.

 

Până acum, proiectele de energie eoliană și-au atins cotele prevăzute în vreme ce proiectele de energie fotovoltaică au o cotă extrem de redusă. Celelalte tehnologii sunt încă sub cotele stabilite și nu cred că le pot depăși în următorii ani.

 

Dacă am fi de acord cu această abordare, am judeca greșit potențialul energiei fotovoltaice și sunt sigur că Asociația Română a Industriei Fotovoltaice va acționa în consecință și va face cunoscut și punctul lor de vedere. Avem totuși o problemă aici…

 

Soluție: Presupunând faptul că PNAER este un instrument important de lucru, trebuie să adăugăm și predictibilitate sectorului și nu doar să informăm un investitor că va fi acreditat cu certificate verzi sau nu, după ce acesta a investit milioane într-un proiect…

 

Iată de ce ANRE ar putea publica anual în prima jumătate a lunii Ianuarie, statusul sectorului energiei regenerabile din România și capacitățile totale ale noilor proiecte ce pot fi sigure că vor primi în cursul anului respectiv, acreditarea pentru certificate verzi.

 

Cu această măsură investitorii pot planifica investițiile în proiecte noi și statul român nu se va afla în situația de a avea mai multe proiecte decât își permite să subvenționeze.

 

  1. „Pre multe Avize Tehnice de Racordare (ATR) emise, fără o intenție reală să fie toate construite dar care blochează rețeaua națională”

Realitate: Mulți „dezvoltatori” au obținut Avize Tehnice de Racordare pentru „proiecte” ce au în realitate zero șanse să fie construite după care au căutat pe piață „eroi” care să le cumpere documentele și care să-i îmbogățească. Această situație afectează rețeaua națională pentru că aproape toate aceste substații au pe hârtie un potențial de depășire a capacității. Într-o țară a cărei rețea suportă o capacitate de producție de 12.000 MW, 25.000 MW de proiecte eoliene și mai mult de 2.000 de MW de proiecte fotovoltaice au deja Avize Tehnice de Racordare.

 

Soluție: Propunerea Dlui. Ministru Niță este corectă și introduce o formă de garanție pentru eliberarea unui Aviz Tehnic de Racordare pentru un proiect. Garanția însă ar trebui să fie concretă, de exemplu 50.000 € / MW și nu o cifră ce va fi propusă și impusă ulterior… Garanția ar face ca 80% din aceste „proiecte” să dispară și rețeaua va fi din nou disponibilă pentru adevăratele investiții, la costuri mai mici. Nu te poți juca cu siguranța energetică a României!

 

Cu această măsură, România va putea „curăța” situația rețelei de energie și se va putea baza că investitorii cu adevărat serioși vor putea investi în proiectele lor. Totodată, autoritățile vor putea avea o situație mai adevărată a rețelei de energie și vor putea prezice mai bine nevoile viitoare. Aceasta va conduce la un cost mai mic pentru echilibrarea rețelei ce va duce la reducerea costurilor facturate către consumatorul final.

 

Acestea sunt cele 4 soluții pe care le propun pentru reducerea costurilor cu energia pentru marii consumatori și pentru consumatorii casnici fără a distruge sectorul energiei regenerabile.

 

Ce părere aveți?

 

P.S. Săptămâna viitoare discutăm despre reducerea costurilor de încălzire cu 30-50% pentru următorii 25 de ani!

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

Ce părere aveţi?