Perspective imobiliare pentru 2012 – interviu cu Ileana Preda, agent imobiliar

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

Intrebare:  Cum a inceput piata rezidentiala anul 2012?

I.Preda: Pentru Bucuresteni, implementarea noului sistem informatic al Oficiului de Cadastru si Publicitate Imobiliara a cauzat ceva intarzieri in domeniul imobiliar, dar multora le-a revenit zambetul pe fata dupa 16 ianuarie, cand s-au putut incheia din nou tranzactii.

La inceput de an, observ ca lumea imobiliara se imparte in doua categorii: pentru unii nivelul de optimism e in general ridicat, altii se pregatesc de ce e mai rau in 2012. Peste 12 luni, ambele categorii vor avea dreptate! Ca agent imobiliar, pot sa continui sa fac ceea ce stiu eu mai bine, adica sa imi deservesc clientii si sa caut in permanenta modalitati de a avea un impact pozitiv in viata si in mintea celor din jur sau pot sa ma “acomodez” cu criza si sa sper ca trece – tine doar de perceptia fiecaruia.

Eu am folosit primele doua saptamani ale anului pentru planificare, organizare si crearea de strategii care sa ma ajute sa raman concentrata pe rezultate pe tot parcursul anului. Mi-am sunat colaboratorii, clientii activi si fostii clienti si le-am urat “Sa aveti un An Nou asa cum vi-l doriti”, ceea ce va urez si voua!

Intrebare:  In 2011, anul a inceput cu interes mare dar tranzactii putine. Cum a evoluat piata anul trecut?

I.Preda: Imi aduc aminte de un articol online publicat in luna ianuarie 2011 care indica o crestere de preturi a locuintelor, bazata pe postarile de proprietati noi pe piata pe un portal imobiliar. Datele statistice erau cu siguranta reale si portalul a specificat clar ca aceasta analiza reflecta pretul cerut de proprietari, dar fiecare a inteles ce a vrut…

Ca agent imobiliar (sau agentie imobiliara) nu am ajuns inca la performanta de a fi castigat o cota de piata semnificativa pe zona in care lucrez, ca atare raspunsul meu ca persoana sau firma nu reflecta piata.

As putea sa va raspund folosind multe grafice frumos colorate care reflecta evolutia sau involutia preturilor proprietatilor oferite spre vanzare, dar prefer sa las portalurile imobiliare si analistii, specialistii imobiliari si clarvazatori sa o faca in locul meu.

O alta optiune ar fi sa apelez la datele colectate de Notarii Publici, prelucrate de BNR si Institutul National de Statistica, date ce reflecta preturile de tranzactionare si alte detalii importante cu privire la tranzactiile imobiliare incheiate. Aici gasim multe raspunsuri despre starea pietei, cu o mica marja de eroare cauzata de partile implicate in tranzactie atunci cand aleg sa distorsioneze informatiile oferite.

Dupa cum vedeti, am o mare problema cu predictiile, statisticile si analizele de pe piata imobiliara romaneasca si cu siguranta nu veti gasi la mine raspunsul pe care il cautati.

Intrebare:  Care este zona dumneavoastra de acoperire si cum se compara aceasta cu restul orasului?

I.Preda: Biroul meu se afla in zona Unirii iar portofoliul meu include si proprietati aflate in alte zone ale capitalei datorita faptului ca afacerea mea se bazeaza pe recomandari si nu atat de mult pe piata rece. Unul din obiectivele mele pe anul 2012 este sa devin un specialist local in zona Piata Unirii si sa incredintez recomandarile colaboratorilor specializati pe alte zone sau nise de care eu nu ma ocup. 

Nu pot face o comparatie cu restul orasului, dar as putea spune ca zona Unirii este o zona cautata si dorita, unde se fac tranzactii atunci cand oferta intalneste cererea. Pentru un apartament listat de noi in Piata Unirii in ultimul trimestru al anului trecut s-a incheiat un antecontract in 4 zile de la data expunerii in piata iar proprieatea s-a tranzactionat la pret intreg, 30 zile mai tarziu. Pozitionarea corecta in piata poate vinde o proprietate in orice zona.

Intrebare: Opiniile legate de avantajele si dezavantajele afilierii la o franciza sunt impartite. Care este abordarea dumneavoastra?

I.Preda: In orice domeniu, afilierea la o franciza este o decizie de business. Dupa parerea mea, cei ce iau o astfel de decizie aleg in mod constient sa urmeze o reteta.  Succesul unei afaceri in regim de franciza depinde foarte mult de felul in care este aplicata reteta.

La McDonald’s te astepti la acelasi nivel de servicii si gust al mancarii oriunde in lume. Atunci cand McDonald’s a venit in Romania banuiesc ca au alocat ceva resurse in a alege persone potrivite, capabile sa implementeze o strategie de business si sa identifice alte persone ce impartasesc aceeasi viziune. Odata ce au facut asta, au investit in imagine, in pregatirea oamenilor si in special in educarea consumatorului! Toate meniurile au acelasi gust, in orice tara unde am incercat McDonalds, reteta este intocmai aplicata si desi nu le urmaresc valoarea stocurilor, cred cei ce au ales aceasta franciza au o afacere de succes. Ce s-ar fi intamplat daca McDonald’s ar fi venit in Romania si s-ar fi adaptat pietei locale, punandu-si M-ul auriu deasupra unei rulote si ar fi inceput sa vanda McMici?! Probabil nimic.

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

1 Comentariu

  1. Scalloy 10 Apr 2012
    Răspunde

    Imi place foarte mult cum prezinti situatia, numai ca in vremurile noastre bune nu cred intr-o dezghetare a situatiei imobiliare din Romania

Ce părere aveţi?