Start up sau o afacere nou înființată: cele 6 diferențe majore

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

– ”Cu ce te ocupi?”

– ”Am înființat un start-up.”

– ”Cum ai defini acest start-up?”

– ”Este grozav! Lumea spune că ar trebui să căutăm investitori care să ne finanțeze ideile…”

– ”…dar tu cum ai defini start-up-ul tău?”

– ”Este o afacere nouă pe care am început-o.”

– ”Dar de ce este aceasta un start-up și nu doar o nouă afacere?”

– ”Toate afacerile noi sunt start-up-uri. Am auzit asta la 5 seminarii diferite și în plus, experții spun că este bine și cool să ai creezi un start-up.”

– ”Păi dacă experții o spun, ce mai contează dacă este adevărat sau nu? Nu am înțeles însă ce inovație aduci tu? Ce anume ai pornit?”

– ”O cafenea.”

– ”Și ce anume este nou în această cafenea?”

– ”Aranjamentul interior, scaunele, mesele… Totul este nou!”

– ”Dar de ce ar investi cineva în cafeneaua ta?”

– ”De ce nu? Facem o treabă bună, toată lumea zâmbește tot timpul și avem un plan de dezvoltare excelent. Am un consultant cu care lucrăm și care mi-a spus că putem transforma acest proiect într-un proiect de milioane în mai puțin de trei ani la fel ca multe alte start-up-uri lansate deja.”

– ”Cât te costă acest consultant?”

– ”10.000 de euro.”

– ”Super” Mai are nevoie de încă 99 de afaceri ca a ta pentru a face primul milion…”

– ”Păi dacă el face un milion, eu ce fac?”

– ”Tu vei avea un consultant milionar! Ce altceva mai dorești?”

1. Start-up-urile sunt afaceri diferite

În zilele noastre mii de oameni sunt încurajați să-și creeze propriul start-up, amăgiți de promisiunea că se vor îmbogăți rapid. Nimic mai fals… Realitatea este că nu există bani obținuți ușor și fără multă muncă. În vreme ce adevărații experți informează clienții despre acest adevăr, sute de ”experți” v-ar spune orice altceva veți dori să auziți și care v-ar face să vă deschideți portofelele pentru a le recompensa ”expertiza”. Adăugați la asta și pe acei jurnaliști ce confundă start-up-urile cu afacerile nou deschise și expunerea pe care o obțineți prin intrarea în ”lumea start-up-urilor” și veți înțelege ce neînțelegere se creează…

Realitatea este diferită…. Haideți să vedem ce înseamnă de fapt un start-up! Ce nu se încadrează în aceste standarde sunt afacerile nou deschise și veți înțelege mai târziu de ce le-am separat:

Start-up-urile înseamnă inovație. O afacere nouă ce nu aduce inovație este doar… o afacere nouă

Start-up-urile sunt definite de inovație. Dacă nu aduci inovație într-o afacere, aduci doar o afacere nouă și nu un start-up. Prin înființarea unui start-up dorești să aduci pe piață ceva ce există deja, dar la un preț mai mic, într-un mod diferit, mai eficient sau pe care îl transformi în ceva cu totul nou sau în ceva de care aveam nevoie dar nu aveam habar de acest lucru.

O firmă nouă de cosmetice ce folosește ingrediente ”speciale” nu este un start-up ci doar o nouă afacere. Un start-up ar putea fi o firmă nouă de cosmetice ce ar putea, de exemplu, să-ți recomande cosmeticele de care ai nevoie prin intermediul unei aplicații prin care trimiți o poză de-a ta, cu caracteristicile tale. (Știu că doar o poză nu oferă suficiente informații pentru a genera o recomandare pentru cosmeticele de care aveți nevoie, dar ați înțeles ideea mea, nu-i așa?)

Recent, 42 de start-up-uri au fost finanțate în Județul Ilfov cu 25.000 de euro fiecare dar privind categoriile de activități menționate în anunț putem constatat că majoritatea nu sunt inovative (birouri de arhitectură, magazine online de produse organice, etc.). Finanțarea a fost de fapt pentru afaceri noi și nu neapărat pentru start-up-uri. (Nu că ar fi ceva rău în asta dar este mai bine să știm adevărul despre aceste afaceri și la ce anume să ne așteptăm de la ele.)

2. Start-up-urile au ceva ce nu poate fi copiat ușor

Dacă aveți o idee grozavă ce poate fi copiată cu ușurință în scurt timp, atunci afacerea ta nu este un start-up. O cafenea este o afacere pe care o poate încerca aproape oricine. O cafenea cu mini-trenuri care îți aduc comanda la masă este ceva nou dar totuși nu este un start-up pentru că oricine poate copia ideea. (Nu înseamnă că nu este o idee de afaceri bună și de fapt iubesc ideea cu care au venit!) Desigur o firmă poate fi profitabilă fără a fi un start-up, eu doar spun că ar trebui să știm cu exactitate ce anume face o firmă nouă.

3. Start-up-urile înseamnă potențial pentru o creștere rapidă. Fără creștere rapidă, nu există start-up

Toți investitorii și firmele de venture capital caută idei ce pot avea o creștere rapidă, pentru o extindere inițial regională și ulterior continentală sau chiar globală. Iată de ce majoritatea start-up-urilor de succes sunt din zona IT, acesta fiind un sector ce se poate extinde rapid la nivel global.

Orice afacere în care avantajul competitiv nu poate fi replicat (avem nevoie de același proprietar, de aceiași angajați pentru a repeta aceeași muncă, etc.) este o afacere nouă de succes dar nu un strat-up.

4. Start-up-urilor nu le pasă de profit ci doar de valoarea acțiunilor pe piața de capital

Start-up-urile au nevoie să crească valoarea acțiunilor cât de repede se poate și de aceea de obicei reinvestesc profiturile în acest sens sau se dezvoltă cu pierderi. De la înființare, Amazon are pierderi mari sau, în cei mai buni an financiari, profituri minore. Pe de altă parte, Jet, marele lor rival în SUA a strâns 1 miliard de dolari pentru a putea fi competitivi.

Mare parte a start-up-urilor cunosc succesul, creează o mare bază de clienți / utilizatori după care sunt vândute altor companii mai mari sau își schimbă modelul de afaceri pentru a deveni companii normale.

5. Start-up-urile înseamnă o perioadă de 3-5 ani de muncă incredibil de grea

Start-up-urile reprezintă o cursă contra-cronometru. Câteodată, oameni diferiți din zone diferite ale lumii au aceeași idee iar cel care o poate pune finaliza și o va pune în aplicare înaintea celorlalți va fi primul câștigător. Potențialul de dezvoltare al companiei se ”evaporă” de obicei în 3-5 ani deci oricine este implicat în dezvoltarea unui start-up (în special cele de succes) trebuie să muncească foarte mult pentru a ține pasul cu nevoile proiectului.

6. Start-up-urile sunt finanțate diferit de companiile normale

A. În vreme ce firmele normale se finanțează de obicei prin intermediul băncilor, al fondurilor europene/naționale sau își reinvestesc profitul, start-up-urile caută investitori privați, business angels, etc. Ați putea întreba care este diferența? Imensă, spun eu! O bancă are cu totul alte criterii decât un investitor. Când creezi un start-up trebuie să ții cont și să-ți ajustezi afacerea în funcție de ce anume doresc investitorii (de exemplu o cotă de piață mare și apoi un profit mare prin ieșirea din afacere în cel mai scurt timp) în vreme ce o companie normală trebuie să fie pregătită pentru a îndeplini condițiile unei bănci (garanții, securitate, etc.). Să nu uităm că orice creștere rapidă sperie de obicei bancherii…

B. Nu sunt mulți business angels în România (Peter Barta, un expert de top a cărui rezultate au fost confirmate de piață, consideră că sunt mai puțin de 100 din care doar jumătate din ei sunt activi) deci nu vă așteptați ca investitorii să stea la coadă la ușa voastră pentru a vă finanța ideea…

C. Opțiunea de finanțare de tip bootstrapping (finanțarea pornirii unei afaceri noi cu puțin capital pus la dispoziție de către fondatori) pentru start-up-uri nu este mereu disponibilă întrucât necesită niveluri mari de lichidități, ceea ce nu este mereu cazul. Dimpotrivă, multe afaceri noi se bazează pe bootstrapping. Start-up-urile ar putea apela și la finanțări de tip crowdfunding dar în țări precum România, această metodă de finanțare lipsește momentan și poate fi considerată doar o informație referitoare la ce se întâmplă prin alte țări.     

Gândiți bine înainte de a alege

Sunt multe diferențe între un start-up și o afacere normală, start-up-urile nefiind companii normale dar care ar putea deveni în viitor. În vreme ce o companie normală este așa din prima zi, majoritatea oamenilor par a fi în confuzie în ce privește opțiunile pe care le au în alegerea următorului pas antreprenorial. În mod surprinzător, mulți antreprenori care au deschis o nouă afacere normală, au impresia că au creat un start-up.

Este vital să știți exact ce anume ați creat pentru a ști ce model să folosiți pentru a vă construi afacerea. Trebuie să decideți ce strategie veți folosi pentru a atinge nivelul de așteptare pe care îl aveți. Toate acestea vă vor ajuta să economisiți timp, bani și energie și aveți nevoie de toate informațiile când veți intra în lumea afacerilor.

 

Voi ce credeți?

 

Luni 05.10 –  Start-up sau afacere normală: Ce vi se potrivește? 

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

1 Comentariu

  1. Marius 28 Oct 2016
    Răspunde

    Inteleg ca ai avut o dezamagire in "afaceri" ca noi multi altii si ca in Romania nu te ajuta nimeni. Asa este ai dreptate in mare parte dar un antreprenor sau manager ca mine stie ca o astfel de atitudine in gandire nu contine si solutii, doar probleme. Cat esti de "bun". La fel de bun ca actiunile si concluziile care te carcterizeaza, esti o problema. Resemneaza-te si spune oamenilor ca pe langa multa muna, originalitate si ambitie au nevoie de foarte bune cunostinte, de limba engleza la nivel profesiobal si ca de unul singur e mai greu. Mai spunele oamenilor ca business nu inseamna doar Romania. PS Succesul va asteapta indrazniti si el va aparea. O zi buna!

Dă-i un răspuns lui Marius Anulează răspunsul