Startup sau doar o nouă afacere: Cine ești TU? Ce ți se potrivește cel mai bine?

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

– ”Am participat la aproape toate evenimentele organizate în ultimii doi ani în București.”

– ”De ce? Este atât de greu să-ți găsești o prietenă?”

– ”Nu mă necăji, te rog… Am ascultat la evenimente pe aproape toți vorbitorii care au avut ceva de spus și am citit cam toate materialele ce au apărut online.”

– ”Și? Cum te simți acum că ești… aproape complet informat?”

– ”Habar nu am de fapt… Sunt pur și simplu confuz. Lăsând la o parte pe toți aceia care, ca un papagal, au învățat pe de rost o poveste de la alții și acum o repetă cuvânt cu cuvânt fără a înțelege despre ce vorbesc, am auzit și multe lucruri interesante și am constatat că mulți vorbitori oferă valoare prin intermediul unor mari idei sau teorii.

– ”Sunt de acord cu tine și mă bucur că și tu i-ai observat!”

– ”Dar dacă pui cap la cap toate aceste teorii… Uite, le-am scris aici… În cele mai multe cazuri experții se contrazic unii pe alții și ideile lor sunt de cele mai multe ori total opuse…

– ”Cunosc sentimentul. Am fost în aceeași situație când am început să conduc campanii politice în anii 90 în Grecia sau când am venit în România în 2004…”

– ”Mă simt acum… ”prea educat” și… pierdut… Prea multă teorie…”

(În această parte a Europei, un viitor antreprenor de sex masculin de obicei ”le știe pe toate” așa că onestitatea și lipsa de egoism a prietenului meu reprezenta deja un foarte bun început…)

– ”Hai să privim lucrurile dintr-o altă perspectivă!” i-am spus eu.

– ”Ok…”

– ”Acești oameni serioși vin cu idei care-ți plac sau cu care ești de acord, le respecți sau le găsești folositoare, corect?”

– ”Corect!”

– ”Hai să ne gândim la aceste idei ca la niște rețete de mâncare și imaginează-ți că mai mulți șefi bucătari îți propun cum să gătești un anumit fel de mâncare..”

– ”Ok.”

– ”Eu sunt grec și tu ești român.”

– ”Dar și tu ești român, Ilias!”

– ”Parțial da, am devenit și român… Dar am fost crescut în Grecia și sunt obișnuit cu dieta mediteraneeană, ceea ce nu este cazul tău. Ar trebui să plătesc 100€ ca să te văd mâncând salată în vreme ce eu nu pot trăi fără ea… Pe de altă parte, eu nu sunt fan al mămăligii, ca să dau doar un exemplu. Niciunul dintre noi nu greșește ci vorbim doar de gusturile personale și de cine anume suntem fiecare dintre noi…”

– ”Care-i ideea ta de fapt? Exemplul tău îmi produce foame în acest moment!”

– ”Ideea mea este că tu îi asculți pe toți acești oameni inclusiv pe mine fără să introduci în ecuație cel mai important element…”

Care este…

TU!

”Eu?”

”Tu, prietene! Trebuie să faci un pas înapoi și să decizi cine ești tu de fapt! Apoi poți lua toate aceste idei și propuneri grozave și să le analizezi pentru a vedea CE ȚI SE POTRIVEȘTE CEL MAI BINE. Exact așa ai face și cu o rețetă pentru că nu mănânci chiar orice ci doar ce-ți place, nu-i așa?”

”Și pot să resping idei bune doar pentru că nu mi se potrivesc?”

”Desigur! Este o abordare bună și sănătoasă pentru că vei alege doar ideile cu care ești confortabil. La urma urmei, nicio idee nu funcționează bine dacă tu nu ești confortabil cu ea! Nimic nu aduce rezultate dacă este rezultatul unei acțiuni mecanice făcută fără dorință reală!

”Deci toți acești experți greșesc?”

”Nu, ei au dreptate în principiu. Dar succesul vine dacă ajustezi ideile lor la propria ta realitate, la valorile tale și la modul în care înțelegi tu lumea.”

”Dar am eu dreptul să pun la îndoială expertiza lor?”

Ai OBLIGAȚIA de a pune la îndoială totul și să păstrezi doar ce ți se potrivește. Alternativa ar fi ca și cum ai purta pantofi prea mari sau prea mici decât piciorul tău doar pentru că cineva ți-a spus că-ți vin bine…”

Cine ești tu?

România de azi nu este România anilor 90 sau cea pe care am găsit-o în 2004 când am ajuns aici. Nu este nici măcar țara din criza profundă a perioadei 2009-2011. În 2016 sau 2017 PIB-ul României va fi mai mare decât cel al Greciei și va deveni astfel liderul economic al Europei de Sud-Est, cu un mare potențial pentru anii următori. [Analiză de piață: Cele 3 „Românii” și în care din ele ar trebui să investiți]

În acest nou mediu economic auzim zi de zi din ce în ce mai multe voci referitoare la care ar trebui să fie direcția corectă a afacerilor noastre sau chiar direcția noastră ca oameni. Dar când vorbim despre un startup, o nouă afacere sau extinderea unei afaceri curente, există un element comun pentru fiecare: Trebuie să muncești mult pentru a reuși! Dacă cineva o să vă spună altceva, fie vă minte fie habar nu are despre afaceri.

Deci care este standardul pentru toți?

  1. Mediul de afaceri
  2. Munca grea necesară

Restul trebuie adaptat în acord cu cine anume ești tu!

Startup sau afacere nouă? Ce ți se potrivește mai bine?

Săptămâna trecută vorbeam despre cele 6 mari diferențe dintre startup-uri și afacerile nou înființate. Mulți le confundă deși sunt înființate după principii diferite și conduc către destinații diferite. Am primit multe mesaje de la oameni ce cereau mai multe informații despre acest subiect dar și de la zeci de alți oameni care erau curioși să afle ce anume li se potrivește.

Haideți să ne enumerăm principiile de bază:

  1. 99% din noile afaceri nu sunt startup-uri.
    (Desigur, media vorbește despre cei 1%, dar să nu uităm că noile afaceri sunt de 100 de ori mai numeroase.)
  2. Ai încercat să-i înțelegi pe ceilalți? Ai observat ce făceau alții și o idee ți-a venit în minte, despre cum ai putea face lucrurile altfel sau mai bine ? Dacă da, atunci ai putea pune bazele unui startup.
  3. Îți asumi riscuri în viață? Ești pregătit să pierzi? Dacă da, atunci poți încerca un startup.
    (Atenție: Nu am întrebat dacă riști în general în viață pentru că sunt mii de oameni gata să riște dar care dispar de îndată ce eșecul le bate la ușă)
  4. Dorești să deschizi o nouă piață sau chiar să schimbi lumea? Dacă da, atunci poți opta pentru un startup.
  5. Ești egoist sau încăpățânat (într-un mod pozitiv desigur…)? Dacă da, un startup ți-ar putea permite să-ți dovedești valoarea și să-ți pui în evidență ego-ul.
  6. Ești prudent și conservator? Poți să uiți despre opțiunea de a avea un startup! Ai mai multe șanse să ai succes cu o clasică nouă afacere.
  7. Ești bun în vânzări? Ai talent în acest domeniu? Dacă da, destinația ta normală ar trebui să fie o nouă afacere normală unde îți poți pune în valoare acest talent. Ai putea însă să fi partener într-un startup al altcuiva și să te ocupi de vânzările de acolo…
    (Este foarte interesant faptul că marea majoritate a startup-urilor de succes nu au avut la bază talentul în vânzări al fondatorului sau fondatorilor. După ce ideea a fost considerată una cu potențial, aceștia au angajat pe alții ca să vândă. Sunt foarte rare cazurile în care inovația și talentul în vânzări au provenit de la aceeași persoană.)
  8. Ești un artist? Dacă da, startup-urile pot acomoda modul tău diferit de gândire și să-l transforme într-o viitoare afacere.
  9. Ești atent la detalii? Dacă nu, ai nevoie lângă tine pe cineva care este sau ai nevoie ca să muncești mult mai mult pentru a reuși (în special într-un startup). Dacă da, ambele opțiuni ți se potrivesc.
  10. Pleci de la premiza că dorești o afacere nouă care să asigure un trai decent pentru tine și familia ta? Dacă da, atunci poți să uiți de startup-uri. Cu o abordare mai cu ”picioarele pe pământ” îți vei mări șansele de succes.

Nu în ultimul rând:

  • (nimeni nu stă cu ochii pe tine, este vorba aici doar despre tine acum…)
  • Ești capabil sau dorești să muncești foarte mult în următorii 3 – 5 ani ai vieții tale? Dacă da, atunci poți să te gândești la un startup.
  • Un volum mare de muncă poate conduce la înființarea unei afaceri normale…
  • Dacă gândești ceva de genul ”Nu doresc să muncesc prea mult / nu vreau să mă agit / am alte priorități în viață” ar trebui să eviți deschiderea unei afaceri în general. Șansele să pierzi bani sunt aproape duble față de medie…

”Cine ești” determină tipul de afacere și limitele tale

Oamenii de succes ar putea avea toate caracteristicile de mai sus sau dimpotrivă, opusul acestora! Important este să abordezi noua ta afacere în funcție de CINE EȘTI! Vei constata apoi că toate sfaturile vor arăta diferit iar tu vei fi capabil să-ți creezi o strategie bazată pe caracterul tău și nu pe idei de tipul ”wishful thinking” venite de la oameni ce nu au idee CINE EȘTI ȘI CE ȚI SE POTRIVEȘTE.

CINE EȘTI determină și ce afacere vei crea. Va seta limitele tale în noul proiect, fie că este startup sau afacere nou înființată. ”Dar mai mulți îmi spun însă că trebuie să-mi depășesc limitele pentru a reuși.” Da și aceasta este o abordare corectă. Eu însă te-aș întreba cum ai putea să-ți depășești limitele atâta vreme cât nu le cunoști? Cum ai putea să construiești un startup sau o afacere de succes fără a ține cont de abilitățile, plusurile sau minusurile tale?

Dacă îți poți alege mâncarea în funcție de gusturile și dorințele tale (nu introducem în ecuație eventualele criterii referitoare la sănătate…), de ce nu ai putea face același lucru cu afacerea ta?


Tu ce crezi?

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

1 Comentariu

  1. THEODOROS NASIOUDIS 05 Oct 2015
    Răspunde

    De asemenea, m-am găsit în multe întâlniri pentru start-up-uri, de la ceea ce am observat este că, în afară de fondatorii potentialii ambițioase și investitori binevoitori sau nu există mulți oameni în jurul valorii de care încearcă să exploateze pe cei care de la ambiție sau nevoie de încearcă să creeze ceva noi. Adevărul este că o idee bună este rară puține și, dacă a găsit în sfârșit este de kilometri vizibile. Atunci toți acești oameni în jurul valorii de să încercați să obțineți o mare parte a societății, cu o cantitate mică de bani.

Dă-i un răspuns lui THEODOROS NASIOUDIS Anulează răspunsul