Startup sau o nouă afacere cu mai mulți parteneri: 10 sfaturi pentru a avea o colaborare de succes
– ”Am pornit un nou proiect și am avea nevoie de consultanța ta.”
– ”Mi-ar face mare plăcere! Din câți oameni este formată echipa voastră?”
– ”3.”
– ”Și cine face ce anume?”
– ”Toți facem de toate. Suntem la început.”
…
– ”Eu voi produce iar ea va vinde.”
– ”A mai vândut ceva înainte?”
– ”Nu mult dar se va descurca.”
– ”Ai 10 ani experiență în vânzări. De ce nu te ocupi tu?
– ”Și ea ce o să mai facă atunci? Nu ar mai avea rost parteneriatul atunci.”
…
– ”Avem un startup grozav!”
– ”Super! Felicitări! Cine mai este în el?”
– ”Suntem 3 persoane, toți programatori.”
– ”Și atunci cine vinde?”
– ”Vom vedea… Unul dintre noi.”
– ”Din câte îmi dau seama ar fi perfect ca voi trei să fiți încuiați într-o cameră pentru a putea crea un proiect nou extraordinar. Dar aveți nevoie de cineva care să vândă…”
Roluri neclare și lipsa onestității: două motive aflate în primele 5 motive pentru care noile firme sau startup-urile eșuează
Am creat în ultimii 22 de ani mai multe firme și câteva startup-uri și totodată am oferit sfaturi sau consultanță pentru mai mult de 300 de firme din diferite sectoare de activitate. Acestora din urmă le-am studiat competiția și le-am urmărit evoluția, fie că a fost pozitivă sau negativă. Am creat în baza acestei experiențe o listă cu cele mai importante motive pentru care startup-urile eșuează și două din primele 5 motive ca importanță sunt rolurile neclare ale celor care participă la lansarea unei noi afaceri și lipsa de onestitate.
Toate afacerile noi sau startup-urile necesită un volum mare de muncă grea dar au nevoie și de o bună echipă pentru a reuși. Afacerile din zilele noastre sunt mult mai complicate decât erau acum 20 de ani, 10 ani sau chiar acum 5 ani. Dacă cineva vă va spune altceva fie vă minte fie habar nu are despre afaceri. Este adevărat că România are un mare potențial în mai multe sectoare dar, fără a avea o bază solidă, va fi dificil să exploatați acest potențial.
10 sfaturi pentru o colaborare de succes
”Deci ce trebuie să facem?” este întrebarea următoare pusă la seminarii și workshop-uri. Haideți să răspundem acestei întrebări cu onestitate și nu cu minciuni ambalate frumos pentru că, dacă acceptăm minciuni astăzi, realitățile viitorului vor fi ca un duș rece și ne vor trezi la realitate.
1. Înainte de orice, așterne pe o foaie de hârtie cine ești cu adevărat
Sunteți unul, doi, cinci sau o întreagă echipă de fotbal… Super! Să începem cu lucrurile de bază:
- Luați fiecare dintre voi două foi de hârtie;
- Scrieți pe o foaie punctele voastre slabe și tot ceea ce nu vă place să faceți;
- Pe cea de-a doua așterneți toate abilitățile voastre și lucrurile ce vă fac plăcere să le faceți.
Făcând acest lucru, 50% din problemă este rezolvată! Ai deja un ghid care îți arată cine poate să facă și ce anume, dar vei afla și ce anume să eviți pe viitor. Vei afla totodată și dacă tu sau echipa ta se pretează mai bine la un startup sau la o nouă afacere.
2. Fii sincer
Întoarce-te la primul punct! Ai cumva impresia că cineva din echipa ta nu spune adevărul? Spune-i că ai întrebări referitoare la una sau mai multe din afirmațiile sale. Discută deschis problema de față cu ceilalți pentru că aici nu este vorba de a pune pe cineva în inferioritate sau de a deconspira pe cineva ci este un pas absolut necesar. O afacere nouă nu poate avea la bază neclarități, secrete sau minciuni.
3. Echipele de succes sunt construite din oameni diferiți
Să ne imaginăm o echipă constituită din 4 persoane.
- Am putea avea succes cu 4 generali dar fără a avea vreun soldat?
- Am putea avea succes cu 4 soldați și niciun lider care să-și asume strategii sau responsabilități?
- Cum ar fi dacă am avea doar visători și nimeni cu picioarele pe pământ? Sau invers…
- Ajută cumva dacă am avea doar oameni buni în vânzări și nimeni care să producă ceva de vândut? Sau invers!
Este vital pentru succesul vostru viitor ca echipa voastră să includă oameni cu pregătiri și calități diferite (vă trimit din nou să recitiți primul punct…). Într-un scenariu în care sunteți toți la fel, veți avea nevoie de cineva diferit de voi pentru că altfel veți realiza în curând că doar unul sau doi dintre voi fac ceea ce le place iar ceilalți fac lucruri care trebuie făcute dar cu care nu sunt foarte mulțumiți sau nu le pot face bine.
4. Asigurați-vă că toată lumea este implicată 100%
Voi spune acest lucru de 1.000 de ori: o afacere nouă sau un startup înseamnă enorm de multe ore de muncă grea! Cine vă spune altceva vă minte pur și simplu.
Am văzut în multe cazuri echipe ce au pornit la drum dar destul de repede unul sau mai mulți din cei implicați s-au retras sau au încetat să mai fie activi în proiectele începute pentru că erau deja implicați în multe alte activități. Asigurați-vă că toți din echipă înțeleg că fac parte dintr-un proces ce necesită multă muncă și devotament. Este păcat să constați că ai probleme din cauza cuiva pe care te bazai și care a abandonat când aveai mai multă nevoie de acea persoană…
5. Decideți: Startup sau o afacere nouă?
Știți mai mult sau mai puțin cine sunteți și care este profilul fiecăruia din cei care formează echipa voastră. V-ați asigurat totodată că toți sunt implicați în proiect și de aceea acum ar fi momentul să optați pentru tipul de afacere. Startup sau o nouă afacere? Un startup este o poveste foarte diferită față de afacerile noi și sunt mai multe lucruri care diferențiază aceste două noi proiecte.
”De ce este atât de important?” sunt întrebat frecvent. Cum poți să-ți construiești strategiile și să împarți rolurile și sarcinile dacă nu știi ce dorești să obții? Un startup va fi vândut pentru a atrage investitorii de tip business angels în vreme ce o afacere normală va crește de la sine. Alege-ți drumul pentru ca toți să înțeleagă care este ținta.
6. Înțelegeți-vă pentru un plan de afaceri sau o strategie principală
Multe afaceri noi eșuează pentru că nu au o strategie de bază care să fie acceptată și respectată de toți. Chiar și după un succes inițial, partenerii nu se vor înțelege și vor avea abordări diferite pentru următorii pași ceea ce inevitabil va duce la neînțelegeri ce nu vor fi rezolvate amiabil. Dacă vă decideți pentru o direcție de urmat, sfatul meu este să-l puneți pe hârtie și toată lumea să semneze acea hârtie. Scripta manent!
7. Identificați ”fișa postului” pentru fiecare și calculați bine costurile
(Probabil cea mai importantă măsură!)
O persoană responsabilă cu vânzările într-un startup are o valoare mai mică decât într-o afacere normală. Un programator este mai important într-un startup în vreme ce un contabil este la fel de necesar în ambele scenarii. Cine face ce anume? Puneți pe hârtie responsabilitățile fiecărui post în parte și calculați veniturile ce le vor obține pentru munca lor. Comisioanele pentru vânzări trebuie menționate și înregistrate chiar dacă sunt plătite sau nu. Chiar dacă nimeni nu este plătit, trebuie să știți mereu cine și ce anume a oferit pentru a atinge succesul. Cunoscând costul pe care îl implică plata tuturor ați putea să planificați cine și ce primește într-o a doua etapă a proiectului. Veți putea evita ca persoanele care au oferit cel mai mult să devină frustrate sau să se simtă jignite. Fără motivație, noua afacere se poate transforma rapid în noul eșec…
(P.S. Da, aceasta este valabil și pentru cei care țin pagina de Facebook, etc. Dacă doriți să-și facă bine treaba, trebuie să țineți cont de un eventual buget lunar chiar dacă acesta face acum treaba gratuit. Dacă este Social Media este importantă pentru voi, nu ar trebui să subestimați oamenii care fac această muncă.)
8. Externalizați dacă puteți
Nu trebuie să faceți totul singuri. De obicei, toate proiectele serioase realizează după primele 6 luni că trebuie să focalizeze pe unele sarcini și că trebuie să externalizeze altele. În ziua de azi poți găsi destul de repede soluții cu costuri rezonabile pentru multe probleme. La urma urmei, ai o echipă mică și nimeni nu se așteaptă să puteți face totul singuri, nu?
9. Țineți o evidență detaliată a banilor cheltuiți
Evitați să funcționați pe principiul ”suntem prieteni”! Afacerile sunt afaceri, prieteniile sunt cu totul altceva. Că aveți un startup sau o nouă afacere, țineți o evidență detaliată a cheltuielilor și a veniturilor firme indiferent de sumă. Veți putea astfel să întăriți încrederea partenerilor, să cunoașteți sursele de cheltuieli și venituri a firmei și să înțelegeți de unde puteți reduce costurile.
10. Aveți nevoie de un bun contabil și de un bun avocat. Cel puțin…
Nicio firmă nu poate rezista fără un contabil bun sau fără un avocat decent. Am văzut zeci de afaceri de succes distruse de contabili nepregătiți sau de avocați dezinteresați. Adevărat, contabilii sau avocații buni vor costa puțin mai mult dar este bine să vă asigurați că afacerea voastră nu va suferi din cauze externe.
Dacă puteți colabora cu mai multe persoane-cheie cum ar fi consultanți, experți în fondurile europene, etc., este și mai bine. Dacă nu, încercați să culegeți cât mai multe informații și rămâneți deschiși la noi oportunități.
Explicațiile bune fac prieteni buni
Există un vechi proverb grec ce este valabil și în scenariul în care 2 persoane sau mai multe colaborează la un proiect: Bunele intenții nu sunt suficiente.
Un sfat prietenesc de la cineva care a colaborat cu succes cu mulți oameni dar și care a simțit pe propria piele consecințele unor colaborări nefericite: Orice problemă sau neînțelegere ce azi este mică, devine mâine o mină pentru afacerea ta.
Este un lucru să înțelegi pe cineva și să fii înțelegător și cu totul altceva să ascunzi sau să accepți lucruri greșite.
Voi ce credeți?