Pariul „sigur” al H&M – Dovadă că proiectele serioase au teren fertil in Romania

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

In aceasta luna, piata comertului cu amanuntul din domeniul modei se va schimba in bine. Dupa o cercetare amanuntita a pietei si o investitie serioasa, gigantul suedez H&M va deschide in aceasta saptamana primele doua magazine in Romania. Majoritatea prietenilor mei romani sunt incantati de aceste vesti si sunt sigur ca magazinele H&M vor avea un numar record de vizitatori si vanzari in weekendul care vine.

De ce este important pentru Romania

H&M este primul mare lant de magazine ce „pariaza pe Romania” in 2011. Ei nu vor deschide aici un singur magazin ci au planificat deschiderea a 6 magazine si probabil a inca 4 ulterior. Vorbim deci despre o investitie serioasa facuta de un lant international de magazine cu experienta in zeci de tari.

Este de asemenea o miscare importanta si in folosul Romaniei. Avem nevoie de investitii noi ca aceasta pentru ca:

  •  Ofera tarii avantaje economice (oameni angajati, investitii, taxe platite, etc.);
  • Extinde oferta de produse oferita cumparatorilor, initiind o competitie sanatoasa;
  • Arata increderea in piata din Romania;
  • Va putea fi folosita ca studiu de caz pentru alte companii similare.

De ce multe companii straine vor privi cu atentie experienta H&M

Sa fiti siguri ca multe firme mari din strainatate vor privi cu atentie la rezultatele H&M in Romania si aceasta se datoreaza mai multor motive:

  • Romania iese dintr-o perioada dificila, in care vanzatorii de comert cu amanuntul s-au confruntat cu foarte multe probleme si greutati;
  • H&M pare ca ofera exact ceea ce consumatorii din Romania isi doresc: „calitate buna la preturi atractive”. Succesul lor (sau insuccesul) va influenta deciziile altora;
  • Reapare impresia ca suedezii au facut totul „ca la carte”.

Succesul lor va determina pasii urmatori ai altor jucatori mari de pe aceasta piata in vreme ce un eventual insucces va crea un mare semn de intrebare si va bloca majoritatea planurilor de extindere al altora pentru cel putin cativa ani.

O foarte buna strategie – un”pariu sigur”

Cred ca H&M a avut si a pus in practica o foarte buna strategie pentru intrarea pe piata din Romania. Pasii pe care i-au urmat au fost:

  • Au studiat piata vreme de cativa ani;
  • Au identificat nevoile oamenilor prin studii de piata;
  • Au ales sa intre pe piata dupa ce a inceput criza. Rezultatul: totul a fost mai ieftin si mai usor de obtinut. Costuri reduse, mai multe optiuni, flexibilitate maxima.
  • Au ales cele mai bune locatii in toate marile centre comerciale, platind cu mult mai putin decat ar fi platit in trecutul apropiat.
  • Si-au anuntat de anul trecut intrarea pe piata din Romania si au mentinut stirea pentru ceva vreme. Anuntul „primul magazin H&M din Romania” afisat in unele centrele comerciale le-a oferit reclama gratuita.
  • Au urcat la cote inalte nivelul de asteptare al consumatorilor din Romania, incepand cu cei din Bucuresti. Este pentru prima oara cand oamenii au auzit atat de multe despre un lant de magazine pe care il cunosteau deja (romanii calatoresc destul de mult). Curiozitatea lor este la maxim.

Intreaga strategie apare ca fiind pregatita cu grija si cu siguranta ii va conduce catre succes. Este unul din cele mai „sigure pariuri” pe care le-am vazut de 7 ani de cand sunt in Romania.

O dovada ca proiectele serioase au teren fertil pentru a creste in Romania

Continui sa spun ca Romania are un potential extraordinar, ce poate fi folosit la maxim atunci cand este pusa in practica o abordare profesionista a modului in care se fac afacerile. Vremurile „smecherilor” care sunt pusi numai pe pacalirea partenerilor si a clientilor s-au dus. Daca doresti sa reusesti, este nevoie sa fii foarte competitiv mai ales in segmentele moderne ale economiei asa cum este segmentul comertului cu amanuntul.

Pe de alta parte, daca esti reprezentantul unui lant de magazine din strainatate si vii in Romania pentru a cerceta piata, vei auzi parerea a sute de oameni ce-ti vor spune numai lucruri rele despre potentialul acestei tari. Pentru acesti oameni, singura filozofie sunt  „banii facuti repede si usor”. Iata de ce am observat cu surprindere firme mari din strainatate care nu au reusit in Romania pentru ca nu au utilizat modul lor obisnuit de lucru pe care-l folosesc in tarile dezvoltate.

Proiectul celor de la H&M arata ca, daca respecti Romania si imensul sau potential, se pot realiza multe lucruri mari. Aceasta nu inseamna ca vom accepta tot ce ni se spune sau ca vom respinge ideile aprioric. Cu studii de piata bine facute si miscari bine planificate, rezultate de succes pot fi atinse in Romania mai usor decat in alte tari. Romania ofera inca mult spatiu pentru cresterea afacerilor.

Suedezii au aratat ca in Romania proiectele serioase pot sa aiba succes. Respectul meu!

Dumneavoastra ce credeti?

 

FacebooktwitterredditlinkedinmailFacebooktwitterredditlinkedinmail

Ce părere aveţi?